Proteinrik Granola


 
 
Har tidigare gjort en variant på granola.
 
Nu har jag börjat använda mig av ren havre en del, dvs glutenfri.
Det mår jag ändå bra av och det blir väldigt gott.
 
Hittade ett recept på Granola hos Tasty Health som jag ofta nu gör en variant på.
Ibland har jag proteinpulver i, ibland inte.
 
Granolan är inte så söt men det går att öka sötman med mer agave/houng/vaniljpulver om man vill.
 
Jag äter den alltid med varma bär till så jag tycker det är lagom såhär..
Jag tinar oftast bär så de blir varma, rör ner kvarg eller turkisk yoghurt i, toppar med granolan.
Ibland en klick nötsmör över. Supergott till är också lakritspulver överst !!
 
 
Proteinrik Granola 
3 dl ren havregryn
1 dl hackade valfria nötter
1 dl frön (solroskärnor, pumpakärnor, linfrö, sesamfrön)
ev. 1 skopa proteinpulver, vanilj
 ½- 1 tsk vaniljpulver
½ dl vatten
½ dl äggvita
1-2 msk agave eller honung
1-2 msk osötad äppelmos (Urtekrams är jättegod)
1 msk valfritt nötsmör
hackade torkade aprikoser, fikon (gärna eko)
kokoschips
ev mullbär
 
 
Sätt ugnen på 160°.
 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
 
Vispa ihop vatten med honung, äppelmos, nötsmör.
 
Blanda ihop allt till en "geggig" massa.
 
Bred ut på en plåt med bakplåtspapper och "grädda" i ugnen ca 10 min,
tag ut och rör om och in i ugnen i ca 10 min till ev lite längre så det blir hårt & torrt.
 
Bryt sönder/smula "kakan" i mindre bitar. Håller i glasburk flera veckor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0