Raw - Fröbollar med choklad & lakritssmak (nötfria)

 
 
 
 
Gjorde goda bollar med bara fröer som passar om man är nötallergiker. Upplever dem lite "krispigare" än när man använder bara nötter.  Något som också är gott och även passar nötallergiker är ju dessa fröbars jag gör ganska ofta. Perfekta att ha i frysen och plocka fram vid behov.
 
 
Fröbollar med choklad & lakrits
(ca 20 st)

2 dl frön ex pumpafrö eller solrorskärnor
5-8 dadlar (beroende på hur söta man vill ha dem)
3 msk kokosflingor 
1 msk raw kakao 
1 msk kallt kaffe eller annan vätska
ev. lakritspuver
smält choklad 

Mixa fröna lite grovt i en matberedare. Tillsätt dadlarna, kokosflingor, kakao & kaffe.
Mixa till en smet som blir kanska hård - vill man ha mjukare bollar kan man tillsätta ex lite vatten.
Forma till bollar, enklast med fuktiga händer.
 
Jag ställer bollarna i frysen en stund innan jag doppar halva bollen i lakritspulver och efter det i smält choklad.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Det ser ju hur goda ut som helst.
Tack för receptet.
Kram

2014-10-19 @ 19:55:49
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Fröken M

Åh va gott ! jag skulle verkligen "behöva" baka lite nyttigt godis att ha till hands när sötsuget sätter in som värst !

Svar: Dessa är dessutom perfekta att frysa, bara plocka fram när suget är stort! ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-10-19 @ 20:07:46
URL: http://frokenmela.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0