Questbars (proteinbars) med fibersirap

 
 
Många har upptäckt den perfekta ingrediensen fibersirap. Jag har köpt min på Bodystore som skriver såhär:
 
 "Fiber syrup från Funksjonell mat är en mycket användbar ingrediens i kakor, desserter eller annat som du vill ha sötma i. Sirapen innehåller prebiotisk fiber. Endast 6 % socker.
  • 70 gram fiber och endast 5 g sockerarter per 100 g
  • Ett hälsosamt substitut för sirap och honung
  • Fantastisk i hemlagade barer och desserter

Fiber sirap Clear är en söt sirap och består av prebiotiska fibrer som både smakar gott och är bra för kroppen. Den är gjord av en växtfiber kallad isomalto-oligosackarid (IMO) Sirapen är inte lika söt som vanligt socker eller sirap.

Användning: Ersätter socker och ljus sirap i bakning, desserter och efterrätter med mera. Ger kakor en mjuk kärna och krispig yta. Riktigt god i hemlagade bars och ger sötma och fin, mjuk konsistens.  Fiber Sirap Clear är 60 % så sött som socker. Perfekt att använda tillsammans med Stevia eller Sukrin för att få full sötning.

Innehåll:  100 % isomalto-oligosackarid (IMO)"

 

 

 Denna sötning är så perfekt att ha i barer, godis och kakor.

 

Jag gör oftast mina bars med proteinpulver men man kan byta ut proteinpulvret mot mandelmjöl (behövs lite extra sötning då tycker jag ex stevia/sukrin) och smaksättningen sätter ju inga gränser. Själv är jag väldigt förtjust i choklad & kokos så det är nog min favorit. Har även använt mig av Mintchokadproteinpulver som blev väldigt gott. Har även tillsatt pepparkakskrydda. Annars finns Steviadroppar som är smaksatta.

 

Gott är också att hacka ner choklad i, det sista man gör innan man formar baren. En msk nötsmör är också gott, likaså lakritspulver.

 

Går att doppa i choklad, göra mindre "praliner" .. ja bara fantasin sätter gränser.

 

 

Här är de tre barerna jag gjorde sist:

 

Questbar med choklad & kokos (1 st)

 

30 gr (ca 2 msk) fibersirap (clear)

25 gr (ca ½ dl) vassleprotein ex med chokladsmak

½ msk kakao

1 msk kokos eller kakaonibbs, hackade nötter 

 

Koka upp sirapen i en liten kastrull. Blanda ner de övriga ingredienserna och rör om tills det blir en fast deg. Blir det för löst, tillsätt mer proteinulver och blir det alldeles för hårt några droppar vatten. Är lite meckigt i början men man hittar efter ett tag den bästa konsistensen.

 

(Jag upplever att det blir lite olika beroende på vilket proteinpulver jag använder. Men hellre lite för hårt än för mjukt tycker jag. Den stelnar dock när den svalnat).

 

Forma till en bar, gärna på teflonpapper. Lägg i kylen tills den svalnat/stelnat. Håller flera dagar i kyl, eller funkar också bra att frysa in. Jag gör oftast flera i taget så jag har under veckan.

 

  

 

Questbar med smak av mandel & goji (1 st)

 

30 gr (ca 2 msk) fibersirap (clear)

25 gr (ca ½ dl) mandelmjöl eller vassleprotein vaniljsmak

½ tsk vaniljpulver

1 msk gojibär

några droppar Stevia med mandelsmak (jag har dessa) 

 

Koka upp sirapen i en liten kastrull. Blanda ner de övriga ingredienserna och rör om tills det blir en fast deg. Blir det för löst, tillsätt mer mandelmjöl/proteinulver och blir det alldeles för hårt några droppar vatten.
 
Forma till en bar, gärna på teflonpapper. Lägg i kylen tills den svalnat/stelnat.
 
 
 

Questbar med jordnöt & choklad (1 st)

 

30 gr (ca 2 msk) fibersirap (clear)

25 gr (ca ½ dl)  vassleprotein choklad

1 msk jordnötsmör

1 tsk kakao

några droppar Stevia med mandelsmak (jag har dessa) 

 

Koka upp sirapen i en liten kastrull. Blanda ner de övriga ingredienserna och rör om tills det blir en fast deg. Blir det för löst, tillsätt mer mandelmjöl/proteinulver och blir det alldeles för hårt några droppar vatten.
 
Forma till en bar, gärna på teflonpapper. Lägg i kylen tills den svalnat/stelnat.
 
 
Slå gärna in dem i smörpapper för förvaring.
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0