Grönkålspaj med ädelost & valnötter

 
 
 
 
Jag har några tidigare jular gjort ansjovispaj som jag gillar men i år testade jag göra nytt. Det blev en Grönkålspaj med ädelost. Har sett många recept på nätet och här kommer så som jag gjorde den.
Tror även denna pajen blir god med spenat istället för grönkål.
 
Jag älskar den glutenfria pajbotten jag gör men det går att göra precis den pajbotten man gillar givetvis.
 
 
Grönkålspaj med ädelost & valnötter
 
Pajbotten:
 
2½ dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 gr smör
1 ägg
ev. 1-2 msk vatten
 

Sätt ugnen på 200 °.

 

Mixa ihop mandelmjöl, kokosnötsmjöl, sesamfrön och pofiber några minuter. 

 

Tillsätt de övriga ingredienserna och kör till en deg.
Kavla ut och lägg i en pajform. Eller tryck ut med fuktiga händer. 

 

Nagga botten och låt den stå svalt ca 30 minuter. (Förbered gärna och låt stå i kylen över natten) . 

 

Grädda sen pajskalet i 7-8 minuter tills det börjar få färg.

 

 

Fyllning:

 

150 gr färsk grönkål

1 gul lök

3 ägg

2 dl creme fraiche

1 dl grädde

100 gr ädelost

valnötter, ca 1-1,5 dl

Salt & vitpeppar

 

Grovhacka grönkålen och koka den några minuter i lättsaltat vatten.

 

Skala och skiva lök och fräs den mjuk i lite olja. Salta och peppra lite.

Vispa sen ihop ägg, crème fraiche med grädden.

 

Mixa grönkålen grovt i matberedare eller hacka den och blanda den i äggröran.

Bottna pajskalet med löken och häll över ägg/grönkålsstanningen. Strö över ädelosten & valnötterna (i lite mindre bitar) och grädda i nedre delen av ugnen i 25–30 minuter.

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0