Glutenfri limpa med durramjöl & sötpotatis

 
 
 
Var så baksugen häromdagen och såg att jag inte hade något bröd kvar i frysen. Äter inte så ofta bröd men till helgen kan det vara gott att ha när man hinner äta lite längre frukost. 
 
Hade durramjöl hemma och en halv burk keso jag ville göra av med.  Sötpotatis har jag länge tänkt testa när jag bakar så det rev jag i lite med. Det blev ett gott saftigt bröd som jag kommer göra fler gånger.
 
 
Såhär gjorde jag:
 
 
Glutenfri limpa med durramjöl & sötpotatis
15-17 skivor
 

4 ägg
100 gr keso

150 gr kvarg
0,25 dl linfrön

0,25 chiafrön 
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 dl durramjöl

½ dl havremjöl (mixade havregryn)
1 tsk bakpulver
100 gr finriven rå sötpotatis
2 krm salt 
1-2 tsk valfria brödkryddor ex fänkål, anis (själv älskar jag fänkål)

  


Sätt ugnen på 175°. Mixa/vispa ihop samtliga ingredienser och häll smeten i en brödform gärna i silicon. 

 

Toppa gärna med sesamfrön. Grädda i ugnen i ca 45-50 minuter.

 

Låt svalna under bakduk och skär sen i skivor. Jag fick 17 lagom stora skivor som jag styckfryser så det lätt att plocka fram och tina sen.

 

 

 

 
 
 
 
Väldigt gott med valnötsfärskost på.
 
 
 
 
Den godaste färskosten jag vet - älskar smaken av valnötter. Har ni inte testat !? Gör !!  :)

 

 

 

Näringsvärde/styck  om 15 skivor ca: 

 

Energi: 100 kcal

Protein 6 gr

Fett 5 gr

Kolhydrater 6 gr

Fibrer 2 gr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0