Majonnäs / Aioli / Ägg"röra"

 

 

Jag äter ganska mycket majonnäs, har det bl a  i min frukost-ägg-röra.

Jag gör den helst själv.
Är ju jättelätt & helt utan tillsatser.
Det viktigaste är att allt är rumstempererat så det inte skär sig.

Vill man istället ha aioli lägger man bara till 1-2 vitlöksklyftor.
(Gärna ½ gr saffran om man ska ha det till fisksoppa.)

Gott även att krydda med curry eller färska örter ex basilika.



Majonnäs


1 helt ägg
2 tsk fransk senap/dijonsenap
3 tsk vitvinsvinäger
2-3 dl neutral (mild)  olivolja eller rapsolja
salt
vitpeppar


Blanda allt i en handmixerbägare och mixa ihop allt i några sekunder. KLART !

Jag häller över i en glasburk och det håller ca en vecka i kylskåp.


Min kalla äggröra gör jag så här:

2 kokta hackade ägg
½ hackad avokado
1 msk majonnäs
salt, peppar

Blandar ihop och smaksätter med:

3 skivor hackad skinka eller
½ burk tonfisk eller
1 dl räkor/kräftstjärtar
kanske lite hackad paprika, purjo


Gott & mäktigt !! 

Trackback
RSS 2.0