Äppeltorsk med blomkålsmos

Jag frågade äldsta dotter vilken mat hon längtade mest efter just nu!
Då nämnde hon detta recept som är jättegott tycker vi.
Jag äter gärna blomkålsmos till men de övriga vill ha potatismos.

Äppeltorsk

400 gr torskfile
1 ½ tsk salt
2 krm vitpeppar
½ dl vetemjöl
smör
3 vitlöksklyftor
4 msk vitvinsvinäger
1 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
2 krm timjan
3 dl grädde
2 äpplen

Skär fiskfileérna i mindre bitar.
Salta & peppra runt om och vänd bitarna i vetemjöl.
Stek bitarna i smör så de får en fin yta på båda sidor.
Pressa över vitlöken under stekningen.
Flytta över fisken till en låg panna med lock.

Häll i vinäger och vatten i den varma stekpannan.
 Koka ihop tills ½ dl återstår.
Tilsätt buljong & timjan och blanda i grädden & låt sjuda ett par minuter.
Häll över fisken och låt koka upp.

Tärna äpplena & lägg över fisken så de blir varma.

Blomkålsmos

1 blomkålshuvud i småbitar
2 dl grädde
50 gr smör
salt & peppar

Koka upp grädde & smör. Lägg i blomkålen och
låt koka tills blomkålen är mjuk under lock.

Mixa ihop & smaka av med salt & peppar.
Även lite Philadelfia-ost är gott att blanda i.

Jag brukar servera med morotsstavar som vi tycker passar till.




Lite ugnsrostad paprika, aubergine & zucchini hade jag till också.


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Och varför har jag aldrig blivit bjuden på detta ;-)Lät jättegott..

2011-10-27 @ 14:47:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0