Moussaka enligt mig ...

God morgon! Inatt har jag sovit riktigt gott.
Har varit lite bristvara några nätter tidigare.

Drömde att jag åt moussaka,
en rätt som jag aldrig tröttnar på.

Så här brukar jag göra den:

2 stora aubergine (ibland har jag även i lite zucchini)
500 gr lammfärs (går även med nötfärs)
1 hackad gul lök
1-2 hackade vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater (gärna körsbärstomater)
1-2 msk balsamvinäger
1 msk kalvfond
salt, peppar
valfria örtkryddor, gärna färska såsom oregano, basilika, timjan
150 gr fetaost
1 mozzarella
2-3 dl grädde

Sätt ugnen på 200°.

Skiva auberginen i cm-stora skivor.
Salta skivorna och vattna ur dem ca 10 minuter.
Förgrädda dem i ugnen ca 10 minuter till de börjar få lite färg.
Stek lammfärsen (nötfärs) i smör/olja (jag brukar blanda)
tillsammans med lök/vitlöken.
Blanda sen i tomater, balsamvinäger, fond.
Smaka av med salt & peppar.
Sist i med örterna.
Varva aubergine, sås och riven fetaost i en ugnssäker form.
Toppa med riven mozzarella och häll över grädden.
Grädda i ugnen ca 15 minuter.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0