Formbröd (LCHF)

 
 
 
 
 
Vi åt räkor häromdagen och barnen ville ha baguetter.
Eftersom jag undviker mjölprodukter testade jag att baka ett
ljust formbröd på mandel och kokosnötsmjöl -
gott som det är men också väldigt gott att rosta.
 
Receptet hittade jag hos Erika och det var väldigt lätt att baka.
 
Jag hade dock inte bakepro hemma utan tog faktiskt vanligt
neutralt proteinpulver som jag hade hemma. (Whey-80).
Det fungerade ypperligt.
 
Smidigt att frysa in i skivor (lägg på en bricka först så är de lätta att dela på sen).
Då kan man ta ut så mycket som behövs och har färskt bröd hela tiden.
 

Formbröd

 2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl neturalt proteinpulver (eller bakepro)
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 ägg
4 dl creme fraiche
1 dl vatten
25 g smält kokosfett

sesamfrön



Gör så här:

 

Sätt ugnen på 200°.


Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

Vispa ihop ägg, creme fraiche, vatten och kokosfett i en annan bunke.

Blanda ihop alla ingredienser och blanda väl.

Häll upp i en 1,5-litersform och låt smeten svälla ca 10 minuter.

Strö över sesamfrön om så önskas.

 

Grädda i ca 45-50 minuter i  mitten av ugnen.

Lägg ev på en bit aluminiumfolie efter ca 30 minuter.

 

Ett bra tips Erika hade var att  kontrollera brödet med en termometer

innan man tar ut det och om det har en innertemperatur

på 90° eller mer så brukar det vara klart.

 

Låt brödet svalna under bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Åh mums vad gott det såg ut! Så himla gott med nybakat bröd :)

2012-08-19 @ 11:27:42
URL: http://emeliemarias.wordpress.com
Postat av: Lisa

Men SHIT vad häftigt, det ser verkligen ut som helt vanlig långfranska!! Hehe. Och vilka underbara hårda paket du fick häromdagen, lite avundsjuk;)...

2012-08-20 @ 06:48:35
URL: http://Loparlisa.se
Postat av: Lisa

Men SHIT vad häftigt, det ser verkligen ut som helt vanlig långfranska!! Hehe. Och vilka underbara hårda paket du fick häromdagen, lite avundsjuk;)...

2012-08-20 @ 06:48:35
URL: http://Loparlisa.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Visst blir det gott! Jag ska baka en limpa i helgen så att jag kan göra några toastar till förrätt när vi får gäster. :-)

2012-08-20 @ 21:11:26
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0