Lammfärsbiffar med Labneh (feta/getost)

 
 
Hade egentligen tänkt göra köttfärslimpa med lammfärs häromdagen.
Men hade lite tidsbrist så jag gjorde istället biffar.
 
Har ju förköpt mig på den goda Creme fraichen (gourmet) med
rostad vitlök/timjan som jag hade i istället för grädde som vätska.
 
 
Jag delade Labnehkulor och lade en halva i mitten på varje biff.
Går lika bra med fetaost eller getost. Även ädelost är gott att ha i.
 
Vi rostade lite färska rödbetor i ugnen och hade istället för sås
en röra gjord av Labneh och turkisk yoghurt toppad med färsk timjan.
Lika här är det lika gott med fetaost/getost i istället.
 
 
Så här gjorde jag:
 
500 gr lammfärs
1 ägg
1 dl creme fraiche vitlök/timjan (eller grädde)
1 hackad vitlöksklyfta
1 tsk salt
peppar
gärna lite extra färsk/torkad timjan
8 st Labnehkulor eller ca 100 gr fetaost
 
 
Knäck ägg och vispa i creme fraichen, vitlök & kryddor.
Lägg i lammfärsen och blanda ihop ordentligt.
 
Dela labnekulorna eller tärna feta/getosten.
Gör 8 biffar och baka in osten däri.
 
Stek på stekpanna eller som jag i ugn på ca 200°
i ca 25 minuter.
 
Rosta gärna samtidig klyftade skalade rödbetor.
(Mkt gott till get/fetaostkräm/sås)
 
 
Get/fetaostkräm
 
ca 100 gr ost
1 dl creme fraiche eller turkisk yoghurt
 
Mosa osten med cf eller yoghurt.
Smaka av med ev mer salt, peppar.
Vitlök är också gott att ha i.
 
 
Jag stekte squash, purjo & haricourt verts till
som jag serverade med rödbetor & Labnehkrämen.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sonja

Du har minsann ätit en riktig mumsmiddag idag du med Maria! :)
Och tack för påminnelsen om Labnehkulorna! Dom ska jag allt kolla upp!

2012-08-22 @ 20:41:17
URL: http://motionwellness.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Jag älskar köttfärsrätter, så gott! Din tallrik med biffar och grönsaker ser jättegod ut.

2012-08-23 @ 18:20:49
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0