Fröknäcke x 3

 
Idag har jag tripplat receptet för fröknäcket!
Det går åt i dessa tider sen har jag även tänkt ge bort lite i julklapp.
 
Jag gjorde även en av satserna med olivolja istället för kokosolja. Blev lika bra !!
Och kan ju vara bra att veta OM man inte gillar kokos (finns iof utan smak med),
eller inte har det hemma. Samma med fröerna, jag blandar lite olika varje gång.
Bara mängden slutar på densamma.
 
 
Här kommer grundreceptet igen :
 
 
Fröknäckebröd

1 dl solroskärnor/ pumpakärnor
1 dl sesamfrön
½ dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
½ dl smält kokosfett eller olivolja
2½ dl vatten
½-1 tsk  havssalt
Lite flingsalt att strö över
 
Sätt ugnen på 150°.
(eller 42° för raw-tillagning)

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.
Smält oljan i en kastrull, tillsätt vatten och koka upp.

Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt.

Smaka av om smeten är lagom salt.
Låt stå och svälla en stund och häll sedan upp på en plåt med bakplåtspapper,
kavla ut till en tunn kaka (enklast med teflonbakplåspapper över)
Strö över lite flingsalt.
Förskär ev  i rutor så stora du vill ha dem.
Jag brukar nu istället dela dem efter.
 
Grädda i ugnen ca 45 min, stäng av värmen och låt stå en stund i eftervärme.
(Har du 42° (raw) på ugnen behöver de stå 8-10 timmar.)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Vi önskar dej en riktigt GOD JUL!

2012-12-23 @ 17:04:05
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0