Tapenade - olivröra som fyllning i ex lax

 
Älskar oliver och det mesta innehållande det ..
Och just tapenade är en härlig röra.
 
Är väldigt lätt att göra egen, det jobbiga är ju att kärna ur oliverna. 
Men nu hittade jag för en gångs skull GODA gröna urkärnade oliver.
De passade mig i smaken verkligen.
 
Blandade med lite svarta olivar som jag dock fick kärna ur själv.
Gott även att ha i sardeller men jag hade inte det hemma idag.
 
 
SÅ här gjorde jag:
 
ca 1 dl gröna urkärnade oliver
knappt ½ dl svarta oliver (urkärnade)
1 msk stora kapris
1-2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 tsk juice från citron
salt, peppar
 
 
Finhacka oliverna, kapris och vitlöken ganska smått.
(Går säkert att hacka i ex matberedare.)
 
Blanda i olivolja, citronjuice och smaka av med salt och peppar.
 
 
 
 
 
Jag hade tapenaden till en stor ugnsstekt laxsida.
Gjorde ett snitt längsmed och fyllde halva med tapenaden.
Halva laxen fyllde jag med getosröra (mosad getost).
 
Sätt ugn på 225°. 
 
 
 
 
 
Här på långpanna tillsammans med ex potatis, morötter & sötpotatis.
Först var rotfrukterna inne i ca 10 minuter sen på med lax och ytterligare ca 15 min i ugn.
 
 
Jag åt ugnsstekt sötptatis, stekta champinjoner/zucchini och getoströra till.
 
 
Dessa oliver var det jag hade - stora och mycket goda för att vara urkärnade !
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Det ser jättegott ut!
Hoppas att du mår bättre och att du får en fin helg!

2013-01-11 @ 09:01:20
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Fröken L

mums.. ser gott ut, älskar lax så detta ska jag tsta..

trevlig helg

2013-01-11 @ 10:23:40
URL: http://liteomalltihop.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0