Thailand 2012

  
 
 
 
Så var det helt plöstligt  "vardag" igen ..
 
Sägs ju att borta bra men hemma bäst fast jag vet inte !?
Jag hade väldigt gärna stannat lite till.
 
Men visst är det skönt att vara hemma också.
Det är ju en mysig tid framför oss nu, advent & jul.
 
Vi har i alla fall haft en härlig resa. Vädret blev bättre än jag hoppats.
Visst hade vi en del molniga och regniga dagar men värmen var där hela tiden.
Och regnet varade oftast bara runt en halvtimme.
Ett par dagar lite längre men det var nästan också lite skönt.
 
Maten var god som alltid, finns inga dåliga restauranger - inte vad vi har råkat ut för.
Började första veckan säga att jag ville ha "medium" styrka för de frågar ofta.
Men medium är ofta väldigt starkt i svenska mått och fast jag gillar stark mat
så bad jag de sista dagarna om lite mindre styrka för att riktigt njuta.
 
Hotellet var ganska litet och bungalowen låg precis vid havet både på gott och ont.
Nackdelen var att hög/lågvattnet gjorde att det var höga vågor som kom in till stranden.
Nattetid slog det så hårt att det skallrade i rutorna. Man påmindes hela tiden av Tsunamin -
särskilt eftersom det var just på denna stranden den slog hårdast till i Kao Lak.
Sanden på stranden försvann lite med tidvattnet varje dag.
 
 
Vi njöt alla fall verkligen av semestern, slappade & läste mycket böcker.
Det blev många massage och andra behandlingar - är ju så billigt.
 
 
Varit väldigt "jetlaggad" hela veckan. Känner att det är först nu jag börjar bli "människa!
 
 
Vi tog väldigt mycket bilder med "riktiga" kameran i Thailand som vi lagt in i dotterns dator.
Hade tänkt lägga ut några här men det strular med att lägga över dem till min dator.
Så jag har bara de jag tog med mobilen här nu .. 
 
 
En gunga vid White Sand beach
 
 
Dessa underbara bad ...
 
 
många roliga hopp ..
 
 
 
 
 
 
 
  
Vågor
 
 
 
 
 
 Vågorna slog med en enorm kraft
 
 
 
 Chong Fah - vattenfall
 
 
 
Besökte ofta marknaden i Khao Lak
 
 
 
Fanns härliga frukter & grönsaker
 
 
.. och annat som såg mindre härligt ut !  =/
 
 
 
 
 
De goda pannkakorna och en kokosdrink ..
 
 
 
Lunchdags vid White sand beach
 
 
 
 
 
 
Törstsläckare
 
 
 
Maken råkade ut för en brännmanet - snabbt på med vinäger så försvann svullnaden
 
 
 
 
Besökte en sköldpaddsfarm
 
 
 
Dessa vackra tempel
 
 
 
 
 
 
 
Min far som gick bort lucia förra året skulle fyllt år så vi tände en Khom Loy för honom.
 
 
 
 
 
 
 
Blev många "behandlingar" . 
 
Här njuter maken av massage. Vi gjorde många sådana allihopa.
 
 
Tjejernas tur
 
 
 
Jag och stora dottern gör Fish Spa
 
 
 
Njöt tidig kväll på balkongen med bok och ett glas vin innan ...
 
 
 
.. förberedelser inför kvällens middag.
 
 
 
 
Här ser man hur tidvattnet dragit ut sanden från stranden.
När vi kom såg man knappt stenarna, detta är dagen innan vi åker hem.
 
 
 
 
 
 
Vi tog en båtutflykt med snorkel & bad
 
Här är vi på Koh Hong
 
 
Minne från Tsunamin.
 
 
Skärgården i Phang Nga
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
Badar från båten - ca 12 meter djupt är det här
 
 
 
Dessa underbara frukter avnjöts varje dag
 
 
T o m dessa är mycket godare än här hemma,  bananerna är så söta ...
 
 
Här underbart goda friterade bananer köpta på marknaden.
 
 
 
Kyckling med cashewnötter åt nog något av barnen varje dag 
 
 
Kycklingsallad
 
 
 
 
 
 
 
Blev mycket räkor & fiskrätter - den ena godare än den ändra!
 
 
Tom Ka Gai
 
 
White Snapper in garlic & pepper
 
 
 
Sticky rice - ris kokat i kokosmjölk, serverat med mango och kokosmjölk. Gott men väldigt sött !
 
 
 
Och sist kommer några av alla underbara solnedgångar:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Vilka fina bilder, ser helt underbart ut! Min resa känns väldigt avlägsen nu. ; ) Men nu är det också mysigt här i Stockholm när det har kommit lite snö. : ) Ha en fin måndag! Kram

Svar: Jo det är mysigt med snö tycker jag med. Men jag gillar inte att frysa ..:)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-12-03 @ 12:31:29
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Vilka härliga och vackra bilder!! Ser alldeles underbart ut :D

2012-12-03 @ 14:15:52
URL: http://emeliemarias.wordpress.com
Postat av: Mårtenssons kök

Ahhhh, det är ju bara för ljuvligt underbart i Thailand! Vi kollar nästan varje dag inför sommarens semester på resor dit, vill så gärna tillbaka igen, nu om möjligt mer:)
Maten är fantastisk även om Anki tycker det är svårt att få den tillräckligt mild...
Fishspa har i aldrig fått för oss att prova, men vem vet...

Svar: Ja man undrar hur de klarar den starka maten då den fortfarande är stark då man ber att få den mild !!?? Och jag gillar stark mat. Gott är det iaf !! Vill också tillbaka dit .. =)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-12-03 @ 17:15:48
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Lana

Oh, så härligt! Vill också åka tillbaka och speceiellt nu när det är så kallt! :)
Planerar faktiskt att åka igen om två år... ;)
Ha en toppen tisdag!
kram
//Lana

Svar: Åhhh jag vill med !!! ;) Man får verkligen mersmak ..Ha en härlig dag du med! Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2012-12-04 @ 06:17:57
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Karoline

UNDERBARA bilder, som jag längtar. I morgon 18.00 sitter vi förhoppningsvis på flyget.
Trodde maneterna hade dödlig utgång? Tur att så inte var fallet.
Kram

Svar: Nej detta var bara en "vanlig" om än jättestor brännmanet men det finns farligare varianter på vissa håll. Dock är det ju bra att ha med sig vinäger .. Lindrade väldigt snabbt!Ha det så skönt nu!!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-12-04 @ 12:49:28
URL: http://livskraft1.blogspot.com/
Postat av: Catharina

Underbara bilder! Vi ska nog åka till Thailand (karon) igen nu i januari! Sitter här och dreglar över alla matbilder :) Längtar som faaaan nu! ;)

Kram C

Svar: Ja det förstår jag .. jag längtar också tillbaka !!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-12-04 @ 16:06:16
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Anna

Underbara bilder, kan verkligen känna att jg är där. Hoppas jag får möjligheten till att besöka Thailand någon gång. Kram

Svar: Ja Thailand är underbart! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-12-04 @ 18:12:18
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Pia

Vilken härlig resa ni hade! Fina bilder.

2012-12-06 @ 15:50:52
URL: http://piappel.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Njöt av Era foton, helt underbart!!!
Vilka härliga foton - bra tagna.
Ha det bäst - kram

2012-12-16 @ 18:20:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0