Fisksoppa med aioli

Här är recept på en god & mättande fisksoppa.
Man kan stoppa i nästan det mesta i grönsaksväg,
funderade ett tag på att lägga i broccoli
men fick protester från barnen .. ;)

Jag serverade vitlöksbröd till gjort på surdegsbaguette.
När jag gör vitlökssmör brukar jag blanda Smör (eller Bregott)
med olivolja (ca 50/50), vitlök och persilja.
Brer på brödet och gratinerar i ugn i bara några minuter tills smöret smält.

Fisksoppa

Jag hade:

1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 fänkål
olivolja
1 burk krossade tomater
1 röd paprika
10 champinjoner
1 kuvert saffran
2 fiskbuljongtärningar
7 dl vatten
2 dl vitt vin
2 dl grädde
400 gr torskfile
250 gr laxfilé
200 skalade räkor

Aioli:
(OBS! samma temperatur på alla ingr.)
1 ägg
3 tsk vitvinsvinäger
2 tsk dijonsenap
2½ dl olja (jag hade neutral rapsolja)
2 pressade vitlöksklyftor
salt, peppar

Soppa:
Hacka lök, vitlök, strimla fänkål och bryn det 
i olivolja i en stor kastrull några minuter.
Strimla paprikan & klyv champinjonerna
och häll i kastrull tillsammans med tomaterna.
Tillsätt saffran, buljong och vin. Låt sjuda i ca 15 minuter.
Tillsätt grädden och koka ytterligare några minuter.
Skär fisken i tärningar och lägg i soppan,
sjud tills fisken är klar (2-3 minuter).
Smaka av med salt & peppar.
Tillsätt räkorna det sista du gör - låt dem bara bli varma.

Aioli:
Lägg ägg, vinäger, senap & olja i en mixerburk
och mixa några sekunder.
Smaka av med salt & peppar.


Trackback
RSS 2.0