Nöt/fröbröd

Bakade Erikas matbröd igår.
Det blev riktigt bra,
påminner lite om Danskt rågbröd med allt tuggmotstånd.
Det kan jag rekommendera varmt.
Lätt att frysa in i skivor och plocka fram efter hand.

Jag hade en blandad nötmix som jag mixade innehållande:
hasselnötter, mandel, paranötter & valnötter.
Och denna gång använde jag Turkisk yoghurt.


Nöt/fröbröd

1 bröd

150 g valfria nötter/mandel
50 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk brödkryddor
150 g valfria frön
(ex. 50 g solroskärnor, 50 g pumpakärnor, 25 g sesamfrön, 25 g hela linfrön)
250 g kesella 10%
(eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
6 ägg

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°

Mixa nötter/mandel och sesamfrön till mjöl.  
Blanda med övriga torra ingredienser i en bunke.

Vispa ihop kesellan/yoghurt med äggen i en separat bunke.
Blanda ihop allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter.

Häll upp i en avlång 1,5-litersform och grädda
i 80 minuter i nedre delen av ugnen.

Låt brödet svalna och skär då upp brödet i skivor.



Kommentarer
Postat av: Nina P

Hej!

Tack för ett bra tips! Det måste jag prova!

2012-02-19 @ 15:23:09
URL: http://ninapalviainen.wordpress.com/
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad kul att du gillade det. Det är perfekt att man kan byta ut till den nötblandning man själv vill ha. :-)

2012-02-21 @ 10:48:01
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0