Svamppaj med camembert

 
Blev inspirerad av Lanas midsommarpaj där hon hade portabellosvamp & zucchini i.
 
Jag gjorde min dock vegetarisk och ändrade den lite.
 
SÅ här gjorde jag:
 
 
Pajskal:

2½ dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 gr osaltat smör
1 ägg
ev. 1-2 msk vatten
 
Sätt ugnen på 200°.

Mixa ihop mandelmjöl, kokosnötsmjöl, sesamfrön
och pofiber några minuter.
Tillsätt de övriga ingredienserna och kör till en deg.

Kavla ut och lägg i en pajform.
Nagga botten och låt den stå svalt minst 30 minuter.

(Förbered gärna och låt stå i kylen över natten)
Grädda sen pajskalet i 7-8 minuter tills det börjar få färg.
 
Fyllning:
 
1 stor portabello
150 gr champinjoner
½ zucchini
smör
salt & peppar
150 gr camembert/brieost
dill (jag hade torkad)
 
3 ägg
3 dl grädde
3 dl riven ost
 
Skär svampen i mindre bitar och bryn i smör.
Salta & peppra lite.
Skiva zucchinin i ganska tunna skivor.
Stek även dessa i smör + lite salt.
Bottna pajskalet med den stekta svampen,
skiva camemberten och lägg över.
Täck sen med de stekta zucchiniskivorna.
 
Vispa ihop ägg, grädde med osten
och häll överst i pajskalet.
 
Krydda med lite hackad dill (eller torkad) och gratinera i ugn ca 25-30 min.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: felicia

åå så gott, jag som är pajmissbrukare.. måste testa med svamp, mums :D

2012-07-08 @ 22:21:27
URL: http://tkhl.wordpress.com
Postat av: felicia

åå så gott, jag som är pajmissbrukare.. måste testa med svamp, mums :D

2012-07-08 @ 22:23:29
URL: http://tkhl.wordpress.com
Postat av: Lana

Mums, mums! Ser otroligt gott ut! :) Jag har aldrig använt brie i paj... ska göra det nästa gång! :)
Ha en toppen dag!
Kram
//Lana

2012-07-09 @ 09:25:54
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0