Hollandaisesås




En av de godaste såserna när man äter fisk tycker jag är
Hollandaisesås - och det är mycket lättare att göra än man tror.
Det är väldigt gott till kokt sparris också.

Viktigt är dock som med majonäs att det är rumstemperade ingr.

Jag gör den med handmixer med bägare, det tar bara några minuter.
(Lika som jag gör majonäs)


Hollandaisesås
ca 4 port

150 gr smör
2 äggulor
1 msk citronjuice
1 msk vitt vin
salt, peppar


Börja med att smälta smöret & låt det svalna något.

Lägg äggulor, citronjuice, vin, salt & peppar i
mixerbägaren och mixa ihop allt.

Häll försiktigt i smöret (ej bottensatsen)
samtidigt som du mixar tills det blir tjockt.

Smaka av med salt, peppar och ev mer citron.





Kommentarer
Postat av: Lana

Kanon bra recept! Sparar direkt! Att jag inte kommit på det själv! Så enkelt, det är klart att man kan göra så som med majonnäs! :)

Tusen tack för tipset! min dotter älskar den såsen! ha en underbar måndag!

kram

//Lana

2012-06-11 @ 09:16:19
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0