Tigerkaka till jordgubbstårta

 

På midsommar måste man ha jordgubbstårta tycker jag.

Så jag testade att baka Åses LCHF-tigerkaka

och tänkte ha det som grund till min jordgubbstårta.

 

Eftersom det bara är jag i sällskapet som äter LCHF så tänkte

jag dela botten och frysa in halva till annat tillfälle.

Så det blir en "halv" tårta ...

 

Tigerkaka

 

2,5 dl mandelmjöl

½ dl kokosmjöl

1 msk fiberhusk

3 msk sukrin + 1/4 krm stevia

125 gr smält smör

100 gr färskost

1 dl vispgrädde

2 tsk bakpulver

4 ägg

2 msk kakao

 

 

Gör så här:

 

Sätt ugnen på 175°.

Smöra en form och ”bröda” med kokosmjöl.
Vispa sukrin/stevia med äggen poröst.
Vispa ner smält smör, grädde och philadelphiaost.

 

Blanda de torra ingredienserna och rör ner.
 

Blanda 1/3 eller hälften av smeten och med 2 msk kakao,

fördela den ljusa smeten i formen och toppa med chokladsmeten,

rör med en tandpetare lite grann så att chokladsmeten blandas ner i övrig smet.

 

Grädda i mitten av ugnen i ca 35 minuter.

 

Låt svalna ordentligt innan du ev delar i två delar.

 

(jag hade kanske lite för mycket choklad i)

 

Till fyllning och garnering:

 

ca 300 gr jordgubbar

1-2 msk kesella

ca 3 dl vispad grädde

 

 

Jag mixade 1/3 av jordgubbarna till kräm som jag

blandade ut med kesella och bredde tunt på båda bottnarna.

Skivade några jordgubbar tunt som jag lade över den ena.

 

Lade andra halvan över med jordgubbskrämen underst

 och garnerade med grädde & skivade jordgubbar.

Lade även på lite små myntablad från min odling.

 

.

 

(Jag valde då att frysa in en halva denna gången).

 

 

 

Trackback
RSS 2.0