Rotfruktschips & rostade pumpakärnor

 
 
 
 
Rostade pumpakärnor
Då jag gröpte ur pumpan till pumpasoppan förra lördagen
 så sparade jag kärnorna och rostade dem.
Jag tyckte de påminner lite om popcorn i smaken.
 
Jag sköljde dem noga i durkslag och lät de torka på en kökshandduk,
blandade dem med sen med ca 1 tsk olivolja och 
lade ut dem på en plåt med bakplåtspapper på. 
 
Strödde över lite havssalt och rostade i ugn 200° i ca 6-7 minuter.
Säkert gott att även krydda med lite chilipulver.
 
 
Rotfruktschips
Jag gjorde även chips av jordärtskocka, palsternacka och rödbetor.
Skalade dem först, jag hade 4 jordärtskockor, 1 palsternacka och 1 stor rödbeta.
Sen skivade jag dem tunt i matberedaren (eller mandolin).
 
Blandade 4 msk olivolja med 1,5 msk vatten där jag doppade
skivorna innan jag lade dem på en bakpappersklädd plåt.
 
Strödde över havssalt och rostade i mitten av ugnen 120° i ca en timme.
Kolla så de inte bränns - mina blev något i mörkaste laget !
 
 
Detta tyckte jag var jättegott mycket godare än vanliga chips !!!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Åh, egna chips måste jag testa att göra.

2012-11-09 @ 18:13:00
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Anna

Pumpakärnorna måste man väl dela mellan tänderna? eller har jag fel?kram kram

2012-11-09 @ 20:27:18
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Maria

Jag äter det som de är ... kanske därför de smakar popcorn ;)

2012-11-10 @ 11:47:51
Postat av: Andrea

Chipsen tror jag är en riktig hit! Ska nog testas framöver =) Hoppas du har det underbart i Thailand!

2012-11-10 @ 14:04:37
URL: http://friskusen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0