Citronpaj

 
 
 
Jag älskar citrondesserter!  Gillar det syrliga och söta tillsammans.
Hittade en paj hos Åse som jag gjorde på mitt sätt.
Blev jättegod verkligen!!!  Detta kommer jag göra flera gånger.
 
Jag använde mig av kokossocker denna gången som är ganska mörkt i utseendet
och lite bränd karamellig smak som passade jättebra här tycker jag.
Dock blev pajen lite mörk i färgen.
 
 

Så här gjorde jag:

 

Pajdeg:

3,5 dl mandelmjöl

50 gram smör

1 msk fiberhusk

½ msk kokossocker

1 krm salt

2 äggulor

2 msk kokosmjölk

 

Fyllning:

250 g mascarpone

3 citroner

ca 1 dl kokossocker (eller annan sötning)

3 ägg

3 äggulor

 

Blanda alla ingredienser till pajdegen och ställt kallt i ca 30 min.

 

Sätt ugnen på 175°.

 

Tryck ut degen i en pajform och förgrädda skalet i ca 6-7 minuter.

Höj ugnen till 200 grader när pajskalet är klart.

 Riv det yttersta skalet av citronerna, dela dem sen  och pressa så att du får 1,5 dl citronjuice.

Blanda ihop citronskal,  juice och kokossocker i en skål och rör tills sockret löst sig.

Blanda försiktigt ner ett ägg + gula i taget och tillsätt sist mascarponen.

Använd gärna stavmixern för att få en slät smet.

 

Häll fyllningen i pajdegen och grädda mitt i ugnen tills fyllningen stelnat ca 30 min.

Lägg gärna en plåt (eller folie) över pajen efter ett tag så att de inte får för mycket färg.

 

Servera gärna pajen med kokosgrädde (el vanlig grädde), bärsås eller bär.

 

 

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Vad smarrigt!

2012-11-27 @ 13:55:54
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lana

Oh, vilken god! Den pajen måste jag också testa! :)
Ha en fin onsdag!
Kram
//Lana

2012-11-28 @ 05:20:09
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Åh tycker också om citronsmak på bakverk! + att det påminner mig om Desperate housewives och brees lemon marengue pie haha *nörd*

2012-11-28 @ 19:49:44
URL: http://emeliemarias.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0