Gulasch som kokt länge ..

 
 
 
Igår (eller rättare sagt förrgår) gjorde jag gulasch som jag bjöd vänner på.
Är nästan godare om den får stå någon dag innan den serveras.
 
Jag gjorde en STOR gryta - räcker nog minst till 12 personer!
Istället för potatis i hade jag rotfrukter - är ju godare tycker jag.
Jag gör den mer som en gryta eller matig soppa .
 
Serverade aioli och surdegsbaguette till.
 
 
 
Gulasch med rotfrukter för många:
 
ca 2 kg högrev
4 msk paprikapulver
4 stora gula lök
6 vitlöksklyftor
1 msk kummin
5-6 lagerblad
3 burkar krossade tomater
3 msk tomatpuré
1 msk sambal oelek
3 dl rött vin
6 röda paprikor
ca 2 liter vatten
ca 2 tsk salt (smaka av om mer behövs - måttade inte så noga)
vitpeppar
ev. cayennepeppar
 
1 sötpotatis
ca 100 gr kålrot
ca 100 gr rotselleri
1 palsternacka
1 stor morot
 
Jag skar köttet i lite mindre bitar och stekte först upp paprikapulvret
i lite 1 olja en liten stund innan köttet läggs i och får brynas med.
 
Hacka lökarna och lägg i dem - låt steka några minuter.
 
Strimla paprikorna och tillsätt dem tillsammans med tomater,
tomatpuré, vin, sambal, lagerblad, vatten & kryddorna.
 
Låt koka upp och småkoka gärna upp mot 2-3 timmar.
 
Skär rotfrukterna i tärningar och tillsätt dem och koka ytterligare ca 30 min.
Smaka av om det behövs mer kryddor.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sonja

Mums så gott med långkok!! :)
Och aioli till är dundergott!

Ha en riktigt härlig fredag!
Kram Sonja

2012-10-19 @ 11:39:45
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Lana

Oh, så gott och så värmande! Perfekt höstmat! :)
Ha en toppen dag!
Kram kram
//Lana

Svar: Visst grytor & gratänger är bra höst/vintermat!!:)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-19 @ 17:37:52
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Lisa

Oj vad gott. Långkok är något jag liksom aldrig någonsin får till! Jag vill alltid ha mat inom högst 30 min från att jag börjar laga. Oplanerad är mitt mellannamn;)

Vart hittar du dina recept förresten?:)

Svar: Tack Lisa ... Långkok måste man planera lite ... men är inte jobbigt alls utan kan ju koka på spisen (eller ugnen) när man gör annat. Det är nästan alltid godare dagen efter ändå!Recepten är för det mesta egna ofta med inspiration från andra .. vet inte om man kan kalla de egna då men jag ändrar efter mitt eget tycke och smak. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-19 @ 20:23:10
URL: http://Loparlisa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0