Pestopizza med lufttorkad skinka och tomater

 
 
Det finns pizza och det finns PIZZA !
 
Igår gjorde jag den godaste pizzan jag ätit på väldigt länge!!
Pizzabotten har jag gjort ett tag - den känns brödig & inte så
"äggig" i konsistensen som många LCHF-bottnar kan bli.
 
Fick inspiration av Aftonbladets söndagsbilaga
så efter Kettlebellspasset igår fick jag ihop detta:
 
 
Till pizzadegen:
(1 plåt 2 - 3 port)
 
2 msk smält kokosolja
½ dl vatten
1 ägg
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
½ tsk bakpulver
½ tsk oregano
 
Fyllningen:
3-4 msk pesto
10-15 körsbärstomater
ca 100 gr lufttorkad skinka
ev. mozzarellaost
50 gr ruccola
3-4 strimlade soltorkade tomater
bailikablad
 
 
Sätt ugnen på 225°.
 
Botten:
Vispa upp kokosolja, vatten och ägg.
Blanda i de torra ingredienserna till en smet.
 
Bred ut på en bakplåtspapper klädd plåt och kavla ut,
lättast med ett bakplåtspapper överst (gärna i silicon).
Och låt pappret ligga kvar när du förgräddar botten.
(Eller använd fuktiga händer och tryck ut smeten.)
 
Förgrädda i ca 5 min.
 
Tag ut formen och bred ut 3-4 msk pesto.
Dela körsbärstomater och lägg över,
droppa över lite pesto på tomaterna med.
 
Min tanke var att göra den helt mjölkfri men jag
hade lite mozzarellaost, knappt en halv på.
Tror iof det är lika gott utan !
Men nu lade jag iaf på osten.
 
Gratinera i ugn ca 10 minuter.
 
Väl ute sen lägger man på lufttorkad skinka, ruccola, soltorkade tomater och lite basilika.
Några varv med pepparkvarn och - klart !!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Oj,oj,oj så smarrig den ser ut!

2012-10-29 @ 21:44:56
URL: http://livskraft1.blogspot.com
Postat av: Lana

Mums, mums, vad gott!
Sparar receptet! Kul med en variant till på pizzabotten! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

2012-10-30 @ 06:04:18
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

MUMS, det här ser helt gudomligt ut!
Det här ska jag allt testa!!
Ha en underbar tisdagem Maria!
Kram :)

2012-10-30 @ 14:33:16
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Pia

Vad gott det ser ut :-) Ska prova med detta botten nångång.

Svar: Gör gärna det .. framför allt var det gott med pesto på tillsammans med den lufttorkade skinkan & tomaterna.. har inte smakat det tillsammans så innan !! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-10-30 @ 21:15:02
URL: http://piappel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0