Istället för ..

 
 
Just nu väljer jag  ...
 
Kokosmjölk istället för grädde, mjölk eller yoghurt
Kokosolja, olivolja, ev smör istället för rapsolja & margarin
Grönsaker & vissa rotsaker istället för potatis, pasta, ris
Ostaltade nötter istället för chips
Kött, fisk & ägg istället för ost
Majonäs istället för gräddsåser
Havssalt istället för vanligt salt
Bär & frukt istället för godis
Mandel & kokosmjöl istället för vetemjöl
Mandelsmör istället för jordnötssmör
 
 
Just nu undviker jag:
 
Socker
Baljväxter
Mjölkprodukter
Mjölprodukter
 
 
Men unnar mig också ibland
 
Rött vin
Mörk choklad
Bakverk med honung som sötning
 
 
 
Sen är jag kanske ändå 80/20 ..
 
80 % enligt ovan och
20 % äter jag vad som finns
(ex. då jag är bortrest / bortbjuden)
 
 
 
Folk ska inte tycka att det är jobbigt att bjuda hem mig.
Och är jag ute och reser försöker jag ändå välja hälsosamma alternativ.
 
Jag försöker att köpa det mesta ekologiskt och/eller närproducerat så
 länge det är ekonomiskt försvarbart - vi är dock en familj och dyrare blir det.
 
Jag föredrar att tillaga det mesta från grunden ex majonäs. 
Kollar alltid innehållsförteckningar och ratar i och med det MASSOR av produkter.
( Det är ju skrämmande vad de lägger i många produkter ...!!! )
 
 
Men att leva så här passar mig -  jag mår väldigt bra
och framför allt älskar jag denna maten.
 
 
Ren och enkel !!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Super ju!
Jag har pass den helgen. Passet startar med 30 min spinning men de som inte vill vara med på spinningenbrukar komma till pumpen som startar 10 och är 45 min ;O) Skulle ju vara superkul om du var med!
kram

2012-10-04 @ 12:27:09
URL: http://livskraft1.blogspot.com/
Postat av: EmelieMaria - träning&annat

Låter kanon och mest som sunt förnuft :) Försöker också laga mycket själv men tyvärr är jag liite för lat ibland ;P Men så länge det är 80/20 så tycker jag det känns bra ändå :)

2012-10-04 @ 15:17:31
URL: http://emeliemarias.wordpress.com
Postat av: Anna

Underbart =)

2012-10-04 @ 21:19:08
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Sara

Låter så bra! Tycker oxå om hur du tänker 80/20 - att det inte ska kännas som ett hinder för andra att bjuda på mat eller träffas. Tummen upp!

2012-10-05 @ 07:56:33
URL: http://jagskabaratrana.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0