Senapskyckling i ugn med rotfrukter (mjölkfritt)

 
  
 
 

 

Detta tyckte jag blev gott!

 

Kyckling som fått marinera i majonäs/senap och sen tillagas i ugn med rotfrukter.

Påminner om den "Grekiska pyttipannan" i a f jag gjorde för några år sen.

 

Jag fick även inspirationen från Ryska Dockor.

 

 Senapskyckling i ugn

 

600 gr kycklingfilé 

1 dl majonnäs 

1 msk dijonsenap 

1 msk torkad rosmarin

2 hackade vitlöksklyftor

1 tsk salt

2 krm vitpeppar

 

Rotfrukter ex palsternacka, rotselleri, sötpotatis, rödbetor, kålrot 

1 skivad rödlök 

1 dl Oliver

 

Gör så här:

 

Skär kycklingfilé i mindre bitar.  

Blanda en marinad av majonnäs, senap, vitlök, rosmarin, salt och peppar.

Lägg ner kycklingbitarna i marinaden och låt de stå kallt i ca 2  timmar. 

 

Skala rotfrukterna och klyfta eller skiva dem.

Lägg i kallt vatten tills det ska tillagas. 

 

Sätt ugnen på 200°

 

Lägg sedan kycklingbitarna och rotfrukterna i en ugnfast form. 

Toppa med rödlök och oliver. 

 

Stek i ugnen ca 20-25 minuter.

 

Det är gott med aioli och sallad till.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sonja

Måste säga att det här med majonnäs i matlagning verkar väldigt spännande! Lana har inspirerat oss alla! :)
Och det här ser superduper gott ut!

Ha en härlig tisdagskväll!
/ Sonja

Svar: Det var det! Och visst är majo gott i maten.. även kokosmjölk hittar jag bara mer användningsområden till.
mariasfavoriter.blogg.se

2012-09-25 @ 18:45:18
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Anna

Jag har tänkt testa Lanas recept, men i helgen blev de lite knas då jag fick jobba extra. De ser ju så galet gott ut. har aldrig marinerad med majonäs tidigare :P
Ha en fin kväll!kramar

Svar: Gör det - för det blev jättegott tycker jag !!
mariasfavoriter.blogg.se

2012-09-25 @ 19:52:04
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Lana

Oh, vad gott det låter! Mums!
Vad kul att jag kunnat inspirera er att använda majonnäs i matlagning! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Ja majo är toppen !! Hittar bara mer och mer man kan ha det i. Tack för alla tips & inspo .. =)
mariasfavoriter.blogg.se

2012-09-25 @ 20:14:56
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0