Ghee

 
Har äntligen fått tummen ur och gjort Ghee!!
Tog lite tid men det sköter ju sig självt.
 
 
Ghee är ett skirat, klarnat smör där proteinerna skummas bort.
Den har lång hållbarhet och tål höga stektemperaturer.
Kan förvaras i både kyl och rumstemperatur.
 
 
Så här gjorde jag:
 
Helst ska man nog ha osaltat smör men jag hade normalsaltat hemma så det fick bli det.
 
Smält smöret (jag hade 500 gr) på ganska låg medelvärme och
låt det småputtra lite, i det läget där det både kokar och sjuder samtidigt.  
 
Ta bort det vita skummet som kommer upp till ytan lite försiktigt med en sked då och då
och låt det sjuda ca en timme (lite beroende på värmen på plattan).
 
När det börjar bli brunt i botten av kastrullen och smöret har blivit genomskinligt
kan du försiktigt hälla ner det i glasburk men undvik bottenskrapet.
 
Jag använde mig av två silar, en större finmaskig och en liten tesil underst.
Ska fungera med ex kaffefilter har jag läst men inte testat.
 

Förvara i kylskåp eller skafferi, beroende på vilken konsistens du föredrar.

I rumstemperatur blir det som en olja, kyld en fastare massa.

 

Har läst att det ska vara hållbart i upp till ett år.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Spännande... ska prova någon gång.

2013-02-16 @ 16:11:36
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lana

Det har jag bestämt att göra under sportlov! :)
Kanonbra att ha ghee hemma! Och så smakar det också såååå gott!
Ha en fin lördagskväll!
Kram
//Lana

2013-02-16 @ 18:00:40
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Catharina

Ska prova detta! Varför tror du det är bättre med osaltat smör?

KRam C

Svar: Ska jag vara ärlig vet jag inte säkert men jag tror att det beror på att man vet att det är färskare. Har ju mindre hållbarhet än de saltade. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-16 @ 18:47:57
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: milla

Vilket bra tips:)

2013-02-16 @ 22:40:26
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0