Kyckling & beapaj / Paleo

 
 
Gillar verkligen paj och ännu mer nu då jag gillar denna pajbotten mer än vanlig.
Blir lite tuggmotstånd och en härlig nötig smak som jag gillar.
 
Hade färdiggrillade kycklingfileér i frysen och hade förberett pajdegen
  redan dagen innan så det blev helt plötsligt "snabbmat".
 
 
SÅ här gör jag pajdegen:
 
2 dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 gr smält kokosolja
1 ägg
ev. 1-2 msk vatten
 

Sätt ugnen på 200 °.

 

Mixa ihop mandelmjöl, kokosnötsmjöl och sesamfrön några minuter.

 

Tillsätt de övriga ingredienserna och kör till en deg.

Kavla ut och lägg i en pajform. Eller tryck ut med fuktiga händer.

 

Nagga botten och låt den stå svalt minst 30 minuter.

(Förbered gärna och låt stå i kylen över natten) .

 

Grädda sen pajskalet i 7-8 minuter tills det börjar få färg.

 

 

Pajfyllning:

2-3 stekta kycklingfileér

½ purjolök

10 champinjoner

1 paprika
10 körsbärstomater
 
Äggstanning:
3 ägg
3 dl "paleobea" (majonäs med dragon/persilja)
½ tsk salt
 
 
Strimla purjolök, paprika och klyfta champinjonerna och stek dem några minuter.
Skär kycklingfileérna i mindre bitar och blanda ner i grönsakblandningen.
Krydda med lite salt och peppar.
 
 
Lägg blandningen i det förgräddade pajskalet.
Dela tomaterna och lägg över.
 
 
Vispa ihop äggstanningen och häll över.
 
 
Grädda i ugn (200°)  ca 15 minuter eller till stanningen har "stannat".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Saras Träningsblogg

Men guuud så gott det såg ut. Detta måste jag testa!!

2013-02-27 @ 18:32:18
URL: http://monch.blogg.se
Postat av: Rund är också en form!

Ser jättegott ut! :-D

2013-02-27 @ 21:44:21
URL: http://rundarocksaenform.wordpress.com
Postat av: Lina

Den ser alldeles underbar ut!

2013-02-27 @ 21:44:46
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Marie

Vilket bra pajrecept! Det ska jag testa snarast.

Postat av: Anna

MUMS!!!ser supergott ut :) på natten mot lördag bär de av ;)

2013-02-27 @ 23:32:31
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Emelie

Åh vad gott!!, men jag måste fråga hur du gör paleo majonäs, på olivolja? Jag har inte riktigt begripigt om det är ok med rapsolja eller ej?

Svar: Rapsolja innehåller mer omega-6 än olivolja. Och det är inte bra att äta för mycket omega-6 har jag läst mig till.. därför använder jag numer olivolja, fast i majonäs den milda varianten för annars blir det inte så gott. Zeta har en extra mild, smakskala nr 2. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-28 @ 09:36:33
Postat av: Lana

Oj, oj oj, vad gott! Din fyllning vill jag testa nästa gång jag ska göra paj! Låter supersmarrigt! :)
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

2013-02-28 @ 10:17:11
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0