Lammstek med rotfrukter och rödvinsås

 
 
 
 
Vi gjorde lammstek för ett tag sen och det blev så gott!
Min man har tyvärr lite fördomar om lamm men varje gång jag lagar
något med lammkött så blir han lika förvånad att det blir så gott.. 
 
Fler borde våga pröva - för det är godare än man tror.
Och en stek är ju så lätt, sköter sig självt i ugnen.
 
 
Så här gjorde jag:
 
Lammstek i ugn
 
1 lammstek utan ben 1,5 kg
6 pressade vitklöksklyftor
2 msk olivolja
1 msk torkad rosmarin
1 msk färsk timjan
 
 Recept till rödvinsås hittar du här.
 
Sätt ugnen på 180°
 
Blanda vitlök och örterna till en röra.
Gör ”hål” lite här och var i steken med en kniv och fyll hålen med röran.
Pensla det som blir över på toppen.
 
Sätt en termomter i den tjockaste delen på lammet 
och sätt sen in nedre delen av ugnen.
 
Stek i ugnen tills termometern visar 60-70 beroende på
om man vill ha den rosa eller genomstekt. Det tar ca 1,5 tim.
 
 
Jag serverade strimlad/klyftad ugnsrostad palsternacka, morötter, rödlök, 
gulbetor, sötpotatis & kålrot tillsammans med rödvinsås till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: linn

Bästa tipset till söndagsmiddagen!

Svar: Ja visst är stek perfekt söndagsmat!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-10 @ 08:15:23
URL: http://www.linnlundborg.se
Postat av: Lena

Lammstek är ju bara bäst! Enligt Fanny så är det det godaste köttet, håller verkligen med! Mums..

Svar: Fanny har väldigt god smak!! Håller med jag med .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-10 @ 18:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0