Lätt "paleo-bea" /Majonäs-TIPS

 
Denna sås som jag nu använder nästan varje dag ..
"Pricken över i" i många rätter, ett måste i andra.
Är SÅ lätt att göra och variationerna är oändliga!
 
 
 
Här är en som jag kallar "paleobea" ..  men är egentligen en majonäs med persilja & dragon.
 
Häller ibland i lite ghee för lite smörsmak. Har också gjort bara på ghee men då skar den sig lite.
Blev iof bättre när jag värmde den och vispade kraftigt, blev lite mer bearnaiselik än med bara majonäs.
Men bara "majo" är gott det med ... 
 
Jag använder mer vinäger & dijon än många orginalrecept men jag
gillar när den blir lite mustig i smaken. Går att minska på annars.
 
 
 
 
Min majonäs gör jag som alltid så här:
 
1 ägg (eller 2 äggulor)
2-3 dl neutral olivolja
1 msk dijonsenap
1 msk vinäger
salt, peppar
 
För beavariant krydda med:
ca 2 tsk persilja
ca 2 tsk dragon
  
Lägg alla ingredienser (obs!! rumstempererade ) 
i en mixerskål och mixa ihop tills det tjocknar.
 
Rör ner persilja & dragon & låt stå en stund.
Smaka av med ev mer salt & peppar.
 
 
Eller smaksätt med:
 ex vitlök (aioli), basilika,  curry, dill, saffran, tomatpuré, soltorkade tomater, sambal/chili.. 
 
 
Håller i kylen flera dagar.
 
 
 
 
Blanda majonäsen med mosad avokado (typ guacamole).
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Så gott med hemmagjord majonnäs. Jag ska testa bea-varianten, det lät väldigt gott!

2013-02-27 @ 20:09:39
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Pia

Jag gör också majonnäs så där. Har du tips på mild olivolja? Jag har nu använt rapsolja då det inte smakar någonting. Provade med olivolja men oljans smak kom för mycket igenom och det smakade beskt. Skulle hellre använda olivolja än rapsolja.

Svar: Märket Zeta har en med styrkegrad 2 som är extra mild. Finns det märket hos er ?? Den funkar jättebra i ex majonäs, smakar inte så mycket. För mycket olivsmak blir inte gott. Lika med kallpressad rapsolja kan jag tycka blir lite för skarp smak som tar över. Och olivoljan är ju lite bättre som jag har förstått det ..
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-28 @ 18:44:26
URL: http://piappel.blogspot.com
Postat av: Fröken Nilsson

Mmmmmm smart med paleobea!!
Avokadogojjan gör jag oxå nu i mitt paleotestande

2013-02-28 @ 20:51:56
URL: http://frokennilssonskok.com
Postat av: Pia

Tack för tips! Märket låter bekant. Ska kolla i butiken.

2013-03-01 @ 06:44:49
URL: http://piappel.blogspot.com
Postat av: Healthify

Vi har faktiskt aldrig gjort egen majonäs! Men det ska definitivt testas. Tack för tipsen på olika smaksättare :-)

Svar: Ja egen majo är så lätt .. jag gör ny flera gånger i veckan. Äter just nu inte mejeri så det bli mycket majonäsvarianter istället!!
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-03 @ 09:23:59
URL: http://www.healthify.se
Postat av: Siiri

Jag försökte laga majo med en ägg, med tjocknade inte. Eller endast lite. Jag försökte få det tjocknare med att tillsätta en äggula men det hjälpte inte. Vad gick fel?

Svar: Åhh vad tråkigt när man inte lyckats. Var det rumstempererat allt ?? Det är viktigt tror jag. Inte haft för lite olja, ju mer olja desto tjockare brukar det bli.. Jag lägger allt tillsammans i en mixerbägare, mixar några sekunder bara. Sen smaksätter jag ev med mer salt, peppar. Faktiskt så har jag lyckats varje gång, den enda gången det inte gick bra var när jag bara hade 2 äggulor - och jag vet inte varför för det ska ju gå lika bra. Hoppas det går bättre nästa gång. För det är ju så gott med egenlagad majo och går ju smaksätta hur som helst nästan .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-19 @ 06:59:43
URL: http://ssiiri.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0