Paleo Challenge ..

Jag har fått med mig maken på en Paleo Challenge .. !!!
 
Paleo Lifestyle har en utmaning just nu tillsammans med Annika Sjö.
Jag äter ju mest paleomat just nu men för maken blir det riktig utmaning.
 
Det är en 30-dagars utmaning som börjar idag den 15 februari.
 
 
Vad är då Paleokost ??
 
Paleo är en förkortning för paleolitisk mat också kallad stenålderskost
eller primal föda och innebär att man äter ungefär som man åt på stenåldern, 
alltså den mat man åt innan man började med jordbruk.
Betoning ligger på att äta det som naturen har skapat.
 
Kött, fisk, ägg, fågel, frukt, grönsaker, bär, rotfrukter, nötter m.m.
 
Man ska helt utesluta all gluten och mejeriprodukter.
Och fokus är på helt oprocessad mat, inga tillsatser och gärna närproducerat
och / eller ekologiskt (så länge det är ekonomiskt försvarsbart).
 
Kort och gott får man äta:
 
Kött
Fågel
Fisk
Skaldjur
Ägg
Grönsaker
Rotfrukter
Frukt
Bär
Nötter
Frön
Honung
Kokosolja
Kallpressade oljor
Ghee
 
 
 
 
 
Har ni erfarenheter ?? 
 
Som sagt är det kanske inte någon stor grej för mig men för maken som ätit
gluten / mejeri / socker i 45 år blir det en stor omställning!!
 
Hoppas han fixar det för jag tror han kommer må så mycket bättre efter.
Och på 30 dagar som ju egentligen inte är så lång tid hinner man märka skillnad.
Tror jag i alla fall !!
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Vad kul och spännande! Du måste skriva och berätta hur det går för honom. : )
Ha en trevlig kväll! Kram

2013-02-15 @ 14:50:32
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Karro

Å vad spännande, du måste skriva och berätta hur det går för honom.
Såååå mycket god mat.
Trevlig helg
Kram

2013-02-15 @ 15:15:15
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Anna

Åh, du är ju för gullig. Tusen tack <3
Vad kul, det ska bli kul att följa. Såg maten där uppe, mums vad gott! Jag kommer gärna på en trerätters :P tAck, ha en fin helg du med! kramar

2013-02-15 @ 22:47:35
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Lina

Funderade på att hoppa på utmaningen jag också! Vill lära mig mer om paleo! Hoppar in här och inspireras av dina recept! :)

Svar: Du är så välkommen !! ;) Har fått lite nytändning gällande matlagning nu .. Ska bli spännande att se.
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-17 @ 10:42:36
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Anna

Vad härligt att se att paleo växer i Sverige. :) När jag började, för ca 19 månader sedan, hittade jag inte alls mycket på svenska, utan jag har fått hålla mig till amerikanska (de dominerar) bloggar. Men paleo växer världen över. Kul! :)
/Anna

Svar: Ja nu finns lite paleo-"bloggar".. och fler som får upp ögonen !! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-07 @ 20:12:21
URL: http://i-ur-och-skur.blogspot.se/
Postat av: Ida

Jag skulle vilja testa detta! Mest för min mages skull! Bröd i sig är jag inte såååå förtjust i! Men hur är det med mandel & kokosmjöl? Räknas det till gluten?

Svar: Allt med nötter inkl kokos är INTE gluten så det är ett jättebra substitut. Blir bra till bak eller andra rätter där mjöl ingår. Dock kan man inte byta ut vanligt mjöl med samma mängd kokosmjöl. Man får prova sig fram .. Testa det är värt det !! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-15 @ 17:57:04
URL: http://Enjoylifeforreal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0