Rawfood ost

Rawfood är ett ämne som intresserat mig länge.
Finns så mycket spännande recept.
 
Här testade jag göra en  "ost" på cashewnötter.
Blev mycket gott tyckte jag, man kan säkert använda andra nötter eller frön.
 
Jag smaksatte med basilika men säkert gott med ex dill eller andra kryddor / örter.
Eller varför inte soltorkade tomater och oliver..
Viktigt är dock att nötterna legat i blöt några timmar.
 
 
Raw ost:
3 dl blötlagda cashewnötter (ca 2-3 timmar)
1 msk olivolja
1 tsk citron
½ kruka basilika
ca ½ tsk salt
ev. peppar
 
 
Låt nötterna rinna av och mixa i en matberedare tills det blir en fast deg.
Tilsätt olivolja, citron, basilika och salt.
 
Det tar några minuter, och smaka gärna av med salt, ev. peppar innan det blir för hårt.
Det kräver en del kryddning, iof beroende på vad man ska ha det till.
 
Tag ut och rulla ev som en korv och ställ svalt. Håller i kyl över en vecka!
 
Jag toppade en pizza med detta och haft den riven på köttfärsås.
 
Är gott att rulla bollar av dem som ett tilltugg, rulla i ex sesamfrön/hackade nötter.
 Gott på ex fröknäcke eller varför inte bara som det är.
 
 
 
Rulla eller tryck ner i en burk 
 
 
Gott på fröknäcke
 
 
 
 
Som goda tilltuggsbollar 
 
 
Strösslad på pizza
 
 
 
Har ni testat Raw food ??
 
Ge mig gärna tips/recept på goda saker !!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Spännande!
Tack för receptet, det ska jag testa.
Har tyvärr inga rawfoodrecept att dela med mig av, men jag hoppas att du får många tips, ska hålla koll och se vad dina läsare skriver.

2013-02-21 @ 15:43:53
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Saras Träningsblogg

Låter spännande! Dock inget för mig som nötallergiker ;)

Svar: Åhh så tråkigt att vara nötallergiker!! Tål du mandlar ?? Frön ??Läst att man kunde göra detta med ex solroskärnor ...
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-21 @ 15:54:40
URL: http://monch.blogg.se
Postat av: Catharina

Spännande recept! Låter urgott! Ska göra Ghee efter ditt recept. Vad är bäst, förvara ghee i kyl eller rumstemperatur? Blir det svårhanterligt och för hårt i kylen tro?

Kram C

Svar: Lite hårdare men ändå mjukt, inte rinnande som när det står i rumstemperatur. Lycka till, det är gott. Blandade en sked i äggkaffet imorse tillsammans med en sked kokosolja & kanel .. Gott som attan !! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-21 @ 16:57:39
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag har aldrig hört talas om raw ost. Låter spännande :) pizzan såg mumsig ut!

2013-02-21 @ 20:52:37
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Lana

Receptet är sparat! Ska göra det när jag fått lite tid och när jag beställt hem bra nötter! :)
Kollar mer och mer efter olika recept som passar min känsliga mage! :) Finns mycket gott! :)
Ha en toppen fredag!
kramar!
//Lana

2013-02-22 @ 11:07:21
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0