Nötsmör de luxe

 
 
 
Det är så gott med mandelmör, hasselnötssmör och cashewsmör..
 
Men det är inte så billigt och det finns inte i närbutiken jag handlar i.
Sen efter att ha smakat det godaste smöret EVER av märket Monki har jag blivit lite kräsen.
Kung Markatta är OK men inte mer..  Har ni några favoritmärken av nötsmör??
 
Dessutom är det så lätt att göra eget.
Och varför inte blanda de tre sorterna i samma smör ..!?
 
Sagt och gjort, jag rostade ca 1 dl vardera av nötterna ovan lite lätt i en stekpanna (utan olja).
 
Lade i matberedaren som jag tog ut i tvättstugan eftersom det låter en del.
Det var tv-dags för övriga familjen och jag ville inte störa eftersom det tar lite tid.
 
Mixade 3-4 minuter, stängde av och drog ner från kanterna.
Höll på sådär i kanske en kvart tills smöret blivit krämigt.
Då hällde jag i ett par krm havsalt som fick mixa med lite.
 
NU är smöret som godast, ljummet & härligt krämigt, hade nog lätt kunna äta upp allt !
(kanske inte förresten - får nog ont i magen då).
 
Blev några skedar ner i magen sen resten på en burk.
Står nu i kylen ..  blev jättegott att blande dessa sorter !!
 
Har för mig jag läst att det inte behöver stå i kyl!?
Någon som vet ???
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Mitt favorit är från märket "Naken mat". Jättegott! Gillar inte heller Kung markatta. Har aldrig testat att göra eget.

Svar: "Naken mat" måste jag kolla om, har inte hört talas om det märket. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-07 @ 10:08:06
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mums! Jag förvarar mitt mandelsmör i rumstemperatur och det har funkat bra.

Svar: Vad bra!! Den är godare att äta rumstempererad tycker jag. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-07 @ 14:46:44
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Catharina

Jag tycker mandelsmör är sådär, men jag ska ändå prova att göra eget! Jag trodde man hade i olja faktiskt...utan man kör bara nötterna länge?!

Ha en fin dag :)
Kram C <3

Svar: Den man gör själv är godare tycker jag, hemligheten är att rosta nötterna lite och ha i lite havssalt .. blir ljuvligt gott tycker jag! Jag brukar inte ha olja i, någon gång har jag lagt i lite kokosolja för att det skulle gå lite fortare för det tar lite tid .. Men det är värt det!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-07 @ 15:02:03
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Sanna

Vad gott att göra eget! Himla ambitiöst också. Jag gillar Kung markattas smör framför allt.

2013-03-07 @ 16:34:41
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0