Raw Nutella

 
Har testat två varianter av nutella varav den ena lade man nötterna i blöt över natten.
 
Blev lite "fastare" choklad då, inte så oljig.
Sägs även att magen mår bättre när blötlagt nötterna, blir inte så hårdsmält.
(Äter man inte Raw är det gott att istället rosta nötterna innan lite.)
 
 
 Så här gjorde jag:
 
3 dl hasselnötter
½-1 dl raw kakao
(beroende på hur stark chokladsmak man vill ha)
ca 3 msk honung
1 tsk vaniljpulver
2-3 krm himalayasalt
 
Antingen läggs nötter i blöt helst över natten eller används som de är.
 
Mixa först nötterna i matberedare - det tar en stund, runt 10-15 min.
Man får stanna den och dra ner krämen flera gånger.
När det börjar bli oljigt (blev bara mina icke-blötlagda nötter) 
tillsätt övriga ingredienser och kör en stund till önskad konsistens.
 
Smaka av om ev mer sötning behövs.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: milla

Åh vad gott. Detta vill jag testa:)

2013-03-23 @ 22:09:24
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Trillingnöten

Jag ska nog testa detta när jag skaffat en ordentlig mixer så småningom. Känns lite nyttigar än vanlig nutella :)

Svar: Jo klart nyttigare är den och kul att göra själv. Krävs dock som du skriver en stark mixer/matberedare. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-24 @ 02:08:34
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Lana

Låter jättegott! :)
Jag och dottern experimenterade och gjorde nutella på färdigköpt hasselnötssmör märke Kung Markatta. Blev jättegott det med! :)
Ha en fin söndag!
Kram
//Lana

Svar: Ja det låter ju smidigare, jag har köpt den några gånger, den är god men jag tycker den är lite dyr.. Ha en fin söndag ni med!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-24 @ 06:52:55
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Siiri

Måste vara gott! Har du någon aning hur länge ska det förvaras det här i kylskåpet?

Svar: Vågar inte svara på det men borde hålla några veckor om man har bra burk med lock på. Min brukar inte hålla så länge för den hinner ätas upp inom någon vecka .. ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-24 @ 16:08:17
URL: http://ssiiri.wordpress.com
Postat av: Annie

Låter ju alldeles fantastiskt, måste handla hem hasselnötter och prova!

2013-03-25 @ 19:36:59
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: Yvonne Falkhufvud

Hej!
Jag gjorde ditt goda recept på rawtella det blev supergott svårt att behärska sig ville bara ha mer men 2 msk fick det bli

Mvh Yvonne

Svar: Vad kul! Ja det är lätt att man äter mer än man kanskte tänkte .. Fast det är ju ganska hälsosamt gott !! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-26 @ 17:50:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0