Salsa

 
 
 
 
En bra såsröra till tacos, grillat eller biffar är ju salsa.
Finns ju osötad att köpa färdig men det är väldigt lätt att göra egen.
 
Använder här krossade tomater men är väldigt gott med hackade färska.
Jag brukar snabbmixa dem lite i matberedaren först då.
 
Denna grunden använder jag till andra såser där jag lägger i
ex tonfisk & oliver eller så är det gott med tärnad kyckling ..
 
 
Så här brukar jag göra:
 
1 liten hackad gul lök
1 hackad vitlöksklyfta
1 msk kokos/olivolja
1 burk finkrossade tomater
½ msk vinäger
1 tsk honung (kan uteslutas)
1 tsk chiliflakes (eller färsk chili)
2 krm salt
1 krm peppar
1 tsk koriander
 
 
Stek lök och vitlök i olja i en kastrull men låt det inte få färg.
Blanda ner övriga ingredienser och låt koka ca 5 min.
Smaka av om det behövs mer salt, peppar eller chili.
 
 
God varm som kall och kan förvaras i glasburk i kylen flera dagar.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej maria!

Har läst din blogg redan en tid, detta är första gången jag kommenterar. Gillar verkligen din blogg. Du har så mycket bra tips på hälsosam mat och härliga recept. Lagade här om dan en härlig paleotacopaj (receptet hittade jag i bloggen "Under vårt tak") och till den lagade jag egen salsa. Sååå mycket godare än butikens och häslosamt. Använde färsk chili, mycket gott.

Svar: Tack och kul att du kommenterar!!! "Under vårt tak" har många bra recept, en blogg jag besöker ofta! Visst är det gott med egen salsa, den kan man ju lätt krydda hur het man vill ha den!! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-07 @ 13:06:46
Postat av: Catharina

Vad glad jag blir! Denna salsa måste ju passa perfekt som substitut till tacosåsen?! Receptet är avskrivet!

Kram C

2013-03-07 @ 15:06:25
URL: http://lycka33.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0