Chiagröt

 
 
 
Efter att ha läst boken Born to Run blev jag sugen på att testa chiafrön.
Har ju blivit otroligt trendigt detta lilla frö.. och jag förstår varför.
 
Chiafrön kommer från Mexico och har använts sedan urminnes tider av Aztekerna.
I norra Mexico finns just den numera uppmärksammade stammen "Tarahumara",
som anses vara världens bästa långdistanslöpare, och för dem är chia basföda.
 
Chiafrön är rika på Omega-3, ALA (alpha-liniolic-acid), fiber och protein.
De innehåller dessutom en hel del nyttiga mineralämnen såsom fosfor, kalcium och kalium.
 
 
Har haft mina frön i fröknäcke, i bröd, i rawfoodbollar och här gjorde jag "gröt" som äts kall.
 
 
Så här gjorde jag:
 
Man blötlägger 2 msk chiafrön i ca 1,5 dl vatten kvällen innan eller någon timme innan den ska ätas.
 
Sen blandar man den med vad man önskar.
Banan, kanel, rivet äpple eller som jag här 1 dl av min bäryoghurt, lite bär och lite kokosmjölk.
 
  
 
Har ni använt chiafrö, har ni tips på användningsområde !?

Kommentarer
Postat av: elin strannegård

riktigt gott att göra chiafresca (som dom gör i born to run), om du inte redan provat det? Ta en liter kallt vatten, blanda i pressad lime efter smak och rinnande honung, tillsätt 2 matskedar chia och skaka om som bara den. Där har du en riktigt god och fräsch dryck!

2013-11-17 @ 22:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0