Zucchinibröd med valnötter

 
 
 
Många har gjort zucchinibröd har jag sett, så även jag.
Jag tror att grundreceptet kommer från Mariann Andersson.
 
Det blir väldigt gott tycker jag, perfekt att göra baguetter av och frysa in.
Har varit så smidigt nu med alla utflykter som gjorts i sommar.
 
Jag gillar när det är nötter i och min favorit är valnötter.
 
 
Så här gör jag:
 
till ca 4 baguetter så behövs :

4 ägg
1½ dl finriven zucchini
1½ dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1½ msk kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön
½ dl hackade valnötter eller andra nötter/frön
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
ev. brödkryddor
 
toppa gärna med frön
 

Sätt ugnen på 200°.

Vispa äggen så det blir fluffigt och rör i zucchinin.

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och blanda sen allt
till en jämn smet och låt svälla till en deg i ungefär 10 minuter.

Forma till bullar eller baguetter, enklast med fuktiga händer.

Snitta gärna lite och toppa med frön, jag hade här sesam men även gott med solros eller pumpa.
 
Grädda i ca 15-20 minuter
 
 
 
  
 
 
 
 
Gott att även göra räkmackor på, annars är salami/brie/paprika en favorit som utflyktsmat.
 

Kommentarer
Postat av: Karin FitnessochHälsa

Verkar vara ett gott bröd det där!

Svar: Det är riktigt gott! Lätt att baka och perfekt att ha i frysen.=)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-09-02 @ 22:31:15
URL: http://www.fitnessochhalsa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0