Jordgubbsdessert med nötcrisp

 
 
Jordgubbar är något som jag verkligen älskar.
Vi har en bonde här i byn som har SÅ himla goda jordgubbar.
Självplockar gör vi varje år & fryser in så vi har för resten av året.
 
 
Denna väldigt enkla men goda desserten gör jag ibland.
Det går med naturella jordgubbar men blir så gott när de får ligga i "marinad" och gotta till sig.
Mynta eller basilika - gott båda!  Gott även att ha i någon likör. Eller något gott mousserande.
 
Nu sist gjorde jag såhär:
 
Marinerade jordgubbar:
4-6 port
 
1 liter jordgubbar
1 lime
1 tsk honung (eller sukrin gold)
mynta eller basilika
nötcrisp- se nedan
vispad kokosgrädde/ vanlig grädde/ kvarg/ glass
 
Riv skalet smått på limen, dela den och pressa ur saften.
Vispa upp saften med sötningen och det rivna skalet.
Hacka örtkryddan och blanda ner.
Klyfta jordgubbarna och blanda ihop allt - låt stå gärna någon timme.
 
 
Nötcrisp gjorde jag såhär:
 
25 gr smör
½ dl mandelmjöl
½ dl valfria nötter (jag hade hassel & mandlar)
1 tsk sukrin gold
2 tsk flytande honung
 
Sätt ugnen på 175°
 
Smält smöret och blanda ner sötning.
Hacka nötterna och blanda ner med mandelmjölet.
Bred ut degen på ett bakplåtspapper och kavla ut gärna med
plastfolie över, dra sedan försiktigt bort plastfolien.
 
Grädda först i 5 minuter, ta ut och rör runt.
Stoppa in i ugnen igen ca 5 min tills crispen fått färg men passa så den inte blir bränd. 
 
Ta ett glas/skål och varva jordgubbar, grädde (eller kvarg, glass) och nötcrisp.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jolin Berg

Ser riktigt gott ut :)

2014-07-08 @ 09:22:35
URL: http://sluhusdjursagronom.blogg.se/
Postat av: maria at inredningsvis

MMMM Ser helt UNDERBART ut :) hoppas att du haft en skön sommar so far.

Ny post ute...ett härligt sommarhus i STHLMs skärgård :)

Ha en fin helg

LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)




2014-07-10 @ 21:50:00
URL: http://inredningsvis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0