Kokosgodis

 
 
 
Jag är tokig i kokos. I allt som innehåller kokos i alla varianter tror jag.
 
Ibland köper jag hela kokosnötter som jag delar och äter.
Brukar skiva den och ibland chokladdoppa! Jättegott !!
Den blir också så god att riva - saftigt och gott!!
Har inte testat göra smör på den än men det blir säkert kanon.
 
 
Om man ska köpa en kokosnöt (den bruna) är det viktigt
att skaka om den och höra att det är vätska i den.
Annars är den förmodligen lite härsken.
 
Enklaste sättet att dela en kokosnöt är att använda ex en hammare.
Man slår runt nöten som en linje, varv efter varv.
Det tar en stund innan den börjar spricka och då brukar det vara lätt att dela den.
 
 
 
 
Om man vill spara vätskan - som är jättegod -
så är det bäst att stå över en bunke där vätskan kan hällas i.
Den brukar man få sila lite efter och den är verkligen frisk och hälsosam.
 
 
 
Tar man bort det hårdaste skalet (enklast att typ gröpa ur med en matkniv) 
går det sen lätt att skala den innersta hinnan med en potatisskalare.
Låter man den stå (delad)  i kylen någon dag så blir det lättare.
 
 
Här chokladdoppade kokosskivor.
 
 
 Kolla gärna här hur man enkelt öppnar en kokosnöt: 
  

Kommentarer
Postat av: Anna

Mums, jag älskar oxå kokos :D

2014-06-03 @ 16:36:40
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0