Torsk i ugn med saffran

 
 
 
Saffran är en spännande krydda i mat. Jag var inte så förtjust i det förut men nu älskar jag det.
Förut köpte jag ofta Arlas Creme fraiche med Saffran/Tomat som är väldigt god. Men nu gör jag ofta mina egna varianter.
 
Här gjorde jag torsk med saffransås efter inspiration från Coop. Jag hade Santa Marias krydda Seafood & Fish i som jag gillar. Blev gott och så fint med den gula färgen.
 
Jag serverade med en rotsakspytt gjord av kålrot, morot & zucchini. Wokade även lite grönkål med haricot verts.  Gillar när det är färgglatt på tallriken. För visst äter man med ögonen med.
 
 
Så här gjorde jag:
 
Torsk med saffrasås:
3-4 port
 
400 gr torskfilé
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
100 gr philadelfiaost
1 tsk salt
1-2 tsk Seafood & Fish-krydda (eller torkad dragon)
½ påse saffran
½ tsk paprikapulver
 
 
Sätt ugnen på 200°.
 
Lägg torsken i en ugnsform.
Koka upp grädde, creme fraiche och låt osten smälta. Tillsätt kryddorna och smaka av o det behövs mer krydda.
 
Häll såsen över torsken och gratinera i ugn ca 15-20 minuter.
 
Servera med valfritt tillbehör.
 
Denna kryddan är det jag brukar ha till fisk ! Jättegod ...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rester blev till lunchlåda, här även serverad med surkål & avokado.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh så himla gott det låter:) spännande med saffran till torsk, bara provat med lax!

2014-11-28 @ 17:44:46
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Karro

Fisk som är så gott, borde verkligen äta mer av det här hemma.
Kram

2014-12-02 @ 15:43:54
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Sanna Preifelt - JULKALENDER ❤

Mums vad gott :)

2014-12-03 @ 16:01:32
URL: http://sannasrum.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0