Fett att bränna fett på gymträning

  
 
 
 
Jag har nu i några veckor nästan bara styrketränat.
 
Detta efter jag börjat med PT (personlig tränare), där jag fått ett program att följa.
Programmet bör göras 3-4 ggr/v - och jag har gjort det runt 4 ggr/v.
 
Programmet nu är 8 övningar som jag gör i supersets (två övningar i taget som man gör direkt
efter varandra utan vila), det blir alltså 4 block.
 
Styrkepasset tar runt 50-60 minuter (beroende på hur mycket folk det är på gymmet)
och så brukar jag värma upp på en Crosstrainer ca 10 min.
 
Min PT vet om min axelskada och har gjort ett program för att bygga upp musklerna runtom den
och faktiskt har jag på dessa veckor knappt haft ont en enda gång.  :)
Det fanns även andra "brister" i kroppen, bl a stel baksida som blivit mycket smidigare.
 
Jag kör ändå ganska tungt och det blir ett ganska tufft tempo. Jag känner att jag blivit starkare,
jag har kunnat öka vikten i alla övningar.
 
Träningen har gjort mig hungrigare, jag äter mer - försöker tänka bra mat dock men det slarvas lite med.
 
Förvånad jag då blev när jag ställde mig på vågen häromdagen och faktiskt hade gått ner lite i vikt.
Detta är inte mitt mål eller syfte med PT utan förutom att läka min skada vill jag gärna bli lite
starkare och kanske lite fastare.
Jag känner faktiskt redan att tröjorna börjar bli lite trånga över armarna så lite mer volym har jag fått.
Detta på mindre än en månad!!
 
Den enda konditionsträning jag utövar nu är mitt Indoorpass (30 min) som jag instruerar i.
Och ibland blir det en gång med intervallträning på Crosstrainer runt 30 min.
 
Min kropp mår just nu toppen, ingen värkande axel eller onda benhinnor.
Träningen känns mer rolig och spännande just nu. Känner och ser att jag utvecklas.
 
Så detta med PT känner jag absolut har hjälpt mig redan.
Och jag har flera lektioner kvar!! Värt varende krona hittills.
 
 
 
 
Följ min blogg med Bloglovin

Kommentarer
Postat av: Karro

Oj, vilka resultat!!! Underbart att axeln känns bättre.
Kram

2014-10-26 @ 20:36:02
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Helén i Vilrummet

Visst är det kul med styrketräning?! Själv tränar jag bara 2 ggr i veckan men känner ändå att jag bara blir starkare och starkare. Jag tog hjälp av en PT en gång för att få tips på övningar för att uppnå det jag ville. Jag vill heller inte gå ner i vikt, utan mer tona kroppen och få starka muskler. Men att träna med PT många gånger har jag inte råd till, även om jag skulle vilja.
Heja dej och lycka till!
Kram Helén

Svar: Tack Helén!
2 dagar i veckan är väl jättebra! Och styrketräning tror jag faktiskt just nu är det bästa, i a f för mig. Man får ju upp ett rejält flås även där. Viktigt är dock tekniken och jag är så glad att jag fick tag i en bra PT som lyssnade på mig. Har ju haft en axelskada i många år som under dessa veckor knappt känts!!Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-10-28 @ 08:31:19
URL: http://vilrummet.blogspot.se
Postat av: Rund är också en form!

Vad roligt med en PT. Och ännu roligare att det ger resultat (och då syftar jag INTE på viktnedgången). ;-)

PS. Det var verkligen jättelängesen jag var inne på din blogg. Varför fick jag för mig att du hade slutat blogga...?? :-o

Kram M

Svar: Ja detta med PT eller en bra instruktör tror jag fler borde testa. Synd att det kostar en del. Just teknikmässigt tänker jag nu. Jag som tränat både mycket och länge trodde jag hade mer koll p teknik så här är den stora utmaningen för mig. Dels göra övningarna mer med kontroll, kanske tänka mer teknik än vikt och göra det lite saktare. Jag älskar ju utmana mig själv men ibland är det inte alltid bra. ;) Är ju så rädd att skada mig mer.
Jo jag tog ju ett blogguppehåll förra sommaren och först i somras "tände" det till igen .. Tar det dock mycket lugnare nu ..

Kram :)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-10-28 @ 20:49:53
URL: http://rundarocksaenform.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0