Granola med smak av choklad & hallon

 
 
Jag har köpt Pauluns Granola med Kakao & Hallon några gånger.
Den är väldigt god tycker jag.. så jag gjorde min variant på den, dock mindre söt.
 
Gjorde typ liknande Proteingranolan som jag också brukar göra.
 
Jag använde mig av Bara bär som jag köpt men det går att mixa vanliga bär också.
Finns även frystorkade hallon att köpa som jag någon gång blandat i efter rostning.
 
Går ju att ha i vad man gillar eller har hemma. Mina "granolor" blir lite olika varje gång.
Så receptet nedan är lite "ca" på allt ..  det blir liksom bra ändå varje gång. ;)
 
Smaksättningen kan variera -  kardemumma & kanel är också gott att ha i. 
 
Denna granolan är inte särskilt söt utan ta mer sötning om det är sött man vill ha.
Själv äter jag alltid med bär så då tycker jag denna blir perfekt.
 
 Så här gör jag:
3 dl havregryn (jag har glutenfria)
1 dl havrekärnor
2 dl blandade, hackade (eller hela) valfria nötter (gärna blandade)
1 dl blandade frön (pumpa, solros & linfrö)
2-3 msk Kakao Nibs
2-3 msk Kakao
 
½ dl äggvita
½ dl vatten
4 msk Bara bär - Hallonsmak (eller mixade hallon)
2-4 msk agavesirap eller honung 
1 tsk vaniljpulver
 
½ dl kokoschips eller riven kokos
hackade torkade fikon/dadlar (ca 7-8 st)
(eller mullbär, tranbär, gojibär ... vad man gillar)
 
 
 
Sätt ugnen på ca 150°.
 
Blanda ihop gryn, kärnor, hackade eller hela nötter, frön och kakao i en bunke.
 
Vispa ihop äggvitan med vatten, bärsåsen & sötningen.
Blanda ner i havreblandningen och rör ihop allt till en lite kladdig massa.
 
Bred ut på en bakplåtspappersklädd plåt och "rosta" i ugnen ca 10 minuter.
Tag ut plåten, tillsätt kokoschips och lite hackade fikon (eller dadlar/aprikoser)
och rör runt och ställ in i ugn ca 10 minuter till ev längre tills det blir hårt och knaprigt.
.
 
 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken härlig granola, god smakkombintion!

Svar: Ja choklad & hallon är alltid gott! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2014-09-07 @ 18:27:46
URL: http://bakasockerfritt.se
Postat av: Karin FitnessochHälsa

Granola är verkligen gott. Speciellt den man gör själv!

2014-09-09 @ 19:47:52
URL: http://www.fitnessochhalsa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0