Godaste gröten just nu .. (glutenfri)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag är en periodare när det gäller gröt. Just nu gör jag ofta denna som är glutenfri & proteinrik.
Den mättar bra och är himmelskt god! Den blir ganska lös, och påminner lite om mannagrynsgröt.
 
Oftast har jag hallon eller blåbär i men det går ju med vad man gillar.
 
Så här gör jag:
 
2 dl vatten
2 msk ren havregryn
1 msk pofiber
1 msk kokosmjöl
lite vaniljpulver
lite salt
1 ägg (ibland även ½ dl äggvita)
1 msk nötsmör (kan uteslutas)
gärna lite kanel eller kardemumma
1 dl hallon eller blåbär (gärna frysta)
 
Valfri mjölk
ev mer bär / kiwi / banan
ev kokoschips/ hackade nötter
ev ytterligare nötsmör
 
 
Jag kokar upp vattnet med havre, pofiber, kokosmjöl och låter det tjockna.
Tillsätter vanilj, salt, nötsmör och ägg. Rör om så det blir krämigt.
Då rör jag ner de frysta bären lite försiktigt, stänger av spisen och låter bären få tina lite i gröten.
 
Jag brukar ha mandelmjölk eller kokosmjölk till. (Den är god även äta utan mjölk.)
Toppar ofta med mer bär, kokoschips, hackade nötter eller ytterligare en sked nötsmör.
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0