Vitkålsgratäng



Har tidigare gjort fänkålsgratäng som jag tycker väldigt mycket om.

Nu testade jag med bara vitkål och lök - det blev gott det med.

Så här gjorde jag:

1 gul lök
1/4 vitkålshuvud
smör
1,5 dl grädde
½ msk dijonsenap
1-2 msk dill
salt & peppar
2 dl riven ost

Sätt ugn på 200°.

Strimla lök och vitkål.
Bryn det i en stor klick smör i en kastrull
i ca 7-8 minuter tills det börjar mjukna lite.

Häll på grädde, senap och låt koka in några minuter.
Smaka av med dill, salt & peppar.

Lägg över i en ugnssäker form och strö över osten.
Gratinera i ugn ca 15 minuter (eller tills kålen är mjuk).


Här serverade jag med skinka & sallad.


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Det receptet spar jag direkt. Det ska testas. :-)

2012-05-05 @ 17:44:05
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lchf livet för Gottelisa

Ser jättegott ut,ska testa din vitkålsgratäng.

2012-05-06 @ 08:29:50
URL: http://blogg.amelia.se/gottelisa/
Postat av: Susanne S

Testade detta recept och det var verkligen supergott :))

2013-05-08 @ 07:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0