Kycklingpaj - "nästan" mjölkfri

 
 
 
Fortsätter mina experiment att utesluta mjölkprodukter.
Nästan - för jag hade lite fårost i..
 
Testade denna gång att göra en kycklingpaj.
Paj är ju smidig "restmat" om man har lite kylskåpstömning.
Man kan ju lägga i nästan vad som helst.
 
Jag utgick från den goda pajbotten jag gjort det sista året.
(Varför ändra på ett vinnande koncept!?)
Bytte dock ut smöret mot kokosolja utan smak.
 
Jag gjorde pajdegen på morgonen innan jobbet och satte den i kylen.
Perfekt att ställa in i kall ugn sen när jag kom hem och förgrädda.
 
 
SÅ här gjorde jag pajdegen:
 
2½ dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 gr smält kokosolja
1 ägg
ev. 1-2 msk vatten
 

Sätt ugnen på 200 °.

 

Mixa ihop mandelmjöl, kokosnötsmjöl, sesamfrön och pofiber några minuter.

 

Tillsätt de övriga ingredienserna och kör till en deg.
Kavla ut och lägg i en pajform. Eller tryck ut med fuktiga händer.

 

Nagga botten och låt den stå svalt minst 30 minuter.

(Förbered gärna och låt stå i kylen över natten) .

 

Grädda sen pajskalet i 7-8 minuter tills det börjar få färg.

 

Pajfyllning:

2 kycklingfileér

2 hackade vitlöksklyftor
ca 7-8 cm purjolök
½ zucchini
salt, peppar
10 körsbärstomater
100 gr fårost
ev ruccola
 
Äggstanning: 
3 ägg
1 dl majonäs
1 dl kokosmjölk (den fetare)
½ tsk salt
1 tsk dijonsenap
2 tsk persilja
 
 
Skär kycklingfileérna i mindre bitar och bryn dem tillsammans med vitlök.
Strimla purjolök, skär zucchinin i täningar och låt dem steka med några minuter..
Krydda med salt och peppar.
 
Lägg blandningen i det förgräddade pajskalet.
Dela tomaterna och lägg över tillsammans med tärnad fårost.
Toppa ev med lite ruccolasallad.
 
Vispa ihop äggstanningen och häll över.
 
 
Grädda i ugn (200°)  ca 25-30 minuter eller till stanningen har "stannat".
 
 
Gott med sallad och aioli till.
 
 
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Vad kul att de känns så bra med de nya inom maten :) man får testa lite vad som passar bäst. Pajen ser väldigt god ut :) paj går alltid hem hos mig. Få bli nästa vecka ;)

2012-09-28 @ 21:58:10
URL: http://Overenskommelsen.blogg.se
Postat av: felicia

men gud så länge sen jag gjorde paj nu.. hade ju värsta pajmanian i sommras.. dags att ta sig an en :D

2012-09-28 @ 23:15:35
URL: http://tkhl.wordpress.com
Postat av: Anna

Yes box, imon ska jag testa på lite simning. Ska simma lugnt, men få se om jag får till lite crawl oxå :P Vad ska du hitta på?kram

2012-09-29 @ 01:08:20
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Lana

Du har inspirerat och påmint mig om pajen! Det får blir en kycklingpaj till nästa veckas matsedel! :)
Att blanda majonnäs och kokosmjölk låter mycket spännande! Ska också prova det! :)
Kram kram
//Lana

2012-09-29 @ 07:20:38
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

Mums, vad gott! Det här skalreceptet ska jag testa!! :)

2012-09-29 @ 09:59:53
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0