Moussaka (Mjölkfri - Paleo)

  
 
Ni som läst min blogg har säkert förstått att jag ÄLSKAR Moussaka.
Det skulle jag lätt kunna äta varje vecka!
 
Nu undviker jag ju mjölkprodukter så jag gjorde efter
tips från Paleo Nordic med kokosmjölk istället.
 
(Äter man mejeri är mitt orginalrecept här.)
 
Jag hade lammfärs men det går ju med vilken färs man vill ha.
 
Verkligen jättegott !!!
 

Moussaka

(4 port)

 

800 gr lammfärs

3 vitlöksklyftor

1 gul lök

2 burkar krossade tomater

2 dl kokosmjölk

1 aubergine

1 zucchini

1 tsk havssalt

peppar

oregano ev. basilika

 

 Sätt ugnen på 175 °

 

Börja med att skära aubergine och zucchini i 0,5 cm tjocka skivor.

Lägg på olivoljepenslad ugnsplåt och salta lite lätt.

Låt stå ca 5 minuter, torka sen av vätskan med hushållspapper

och förgrädda skivorna i 7-8 minuter i ugnen, tag sen ut och låt svalna.

 

Under tiden - hacka lök och stek i smör tillsammans med köttfärs.

Häll över tomater och kokosmjölk och låt koka ihop ca 10 min.

Krydda efter smak.

.

När köttfärsen är klar varvar du den med aubergine och zucchini i en ugnsfast form.

Avsluta med köttfärssåsen på toppen.

In i ugnen ca 20-25 min.

 

Gott med en sallad till !

 

 

 

 
 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Underbart gott! Jag måste absolut prova det receptet! :)
Bokmärker den! :)
Ha en toppen kväll!
Kram kram
//Lana

2012-10-02 @ 19:49:33
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

Mums, helt i min smak!! :)
Ser verkligen toppengott ut!

Ha en riktigt fin onsdag!
Kram Sonja

2012-10-02 @ 20:23:12
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Karro

Gott, låter som något även barnen borde gilla.

2012-10-02 @ 22:27:22
URL: http://Livskraft1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0