Exotisk kyckling

 
 Igår gjorde vi en exotisk kyckling smaksatt med mango/curry.
Utgick lite från de orientaliska biffarna jag gjorde för ett tag sen.
 
Blev en ganska "färglös - ganska gul"  maträtt men väldigt god.
Kryddigt smakrik men men också sötsyrlig.
Många smaker som jag gillar !!!
 
 
Så här gjorde jag:
 
 
 
4 kycklingfileér (ca 1 kg)
 
Marinad:
1-2 vitlöksklyftor (hackade el pressade)
½ dl olivolja
1 tsk sambal oelek
1 msk curry
2 tsk honung
½ tsk salt
2 krm peppar
 
 
Sås:
3-4 dl kokosmjölk (Santa Marias tetra är mkt bra här)
ca 1 dl mixad mango (jag hade fryst)
1 tsk sambal oelek
½-1 tsk ingefära (jag hade torkad)
1 tsk salt
peppar (jag hade Fem peppar)
ev. mer curry
 
Tillbehör:
Blomkålsstrimmel
ev, skivad banan, mango, cashewnötter
 
Blanda ihop marinaden till kycklingen.
Strimla kycklingen och låt marinera i ca 1 tim.
 
Stek sen kycklingen i ghee/kokosolja.
 
Vispa upp kokosmjölken i bunke med mangopureén och
de andra ingredienserna och häll över kycklingen. 
 
Låt sjuda tills såsen tjocknar.
 
Smaka av med salt, peppar och ev mer curry.
 
 
Jag serverade med finstrimlad (lättare än att riva)
blomkål som kokas upp snabbt i saltat vatten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Sv: Tack snälla för ditt svar! Det gjorde mig lite lugnare, är lite nojig för reumatiskt eller liknande eftersom det värker i lederna men jag har ju i och för sig haft problem med benhinnorna men då har det känts på ett annat sätt. Jag tycker inte att jag har tränat överdrivet mycket eller överansträngt mig men jag har kört intervaller två dagar i veckan och ibland crossfit och så styrke ben en dag i veckan. Tränade ju inte så mycket i höstas så det kanske har blivit för mycket på en gång.... Så himla tråkigt med skador!
Har du också värk även vid vila?
Kände faktiskt av höfterna i går kväll men jag har haft problem med höfterna förut också.
Det värsta är att man (jag) blir så orolig när jag inte vet vad det är och så kan jag inte sluta tänka på att det gör ont. Ska ta det lugnt under veckan och se om det blir bättre.
Kram

Svar: Ja jag kände även värk vid vila när det var som värst. När man satt i soffan med benen uppe eller på vanlig stol med benen i golvet - kunde bulta & ömma.Idag på min träning så fick jag höra av ledaren att hon haft problem med sina benhinnor och fått laserbehandling för det. 5 behandlingar och inte haft en minsta känning efter det. Ska ringa min sjukgymnast imorgon för att kolla!
Om det inte går över tycker jag du ska gå till doktorn och ta prover för reumatism. Bara att lämna blod och det är så skönt att få veta, slippa oroa sig i onödan!
Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-19 @ 13:59:29
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Karro

Nom nom, vad säger maken har han märk om han blivit piggare?

Svar: Han tycker inte än att det är så stor skillnad men jag tycker han känns både piggare och gladare .. ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-02-19 @ 16:49:08
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Anna

Tack, hoppas på de oxå. Jag är där för crawlen, men vill ju klara de andra oxå :D
Det där ser hur gott ut som helst, yummie!

2013-02-19 @ 19:49:05
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Fatma

gott!

2013-02-19 @ 20:42:23
URL: http://fatmas.blogg.se/
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Det där såg jättegott ut! Vilken härlig blandning.

2013-02-19 @ 22:58:09
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0