Foccacia / Paleo

 
 
 
Bloggen "Under vårt tak" hade gjort foccacia häromdagen.
 
Älskar ju detta bröd och har gjort en variant här som också är jättegod.
 
Testade nu att göra lite mer paleo utan ost & smör som i det tidigare receptet.
 
 
Så här gjorde jag:

4 dl mandelmjöl

½ dl kokosmjöl

1 dl skalat sesamfrö

½ dl  fiberhusk

½ msk bakpulver

1½ tsk salt

6 ägg

3 dl vatten

½ dl olivolja

 

Toppas med: 

olivolja

havssalt

rosmarin

persillade

oliver

ev. soltorkade tomater

 

 

Så här gör du

 

Sätt ugnen på 200 °.

 

Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke,

jag mixade först sesamfröna men det behöver man nog inte.

 

Vispa samman äggen, vattnet och olivoljan i en annan bunke

och häll sedan det över över mjölblandningen.

Rör om till en deg och låt degen svälla 5 minuter.

 

Ringla olivolja på plåten eller ha ett bakplåtspapper i botten.

Jag hade en liten mindre ugnsform 20x30 cm.

 

Bred ut degen och platta sedan ut den till ett stort bröd

 

Gör små gropar i brödet och stick ner ev oliver, bitar av soltorkade tomater.

 

Ringla över lite olivolja och strö över salt & kryddor.

 

 

Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter tills brödet fått fin färg.

Låt svalna och njut!

 

Vi hade det till den goda tonfiskskoppan vi gjorde igår men är ju även ett perfekt utflyktsbröd.

 

Jag ska till Växjö (KB-kurs) i morgon så några sådana bitar får nog följa med ...

 

 

 
 
 
 

 


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Jag hittade "Under vårt tak":s focaccia för ett tag sedan och har varit sugen att testa, tror jag hittade länken till deras sida härifrån.
Ser jättegott ut!

2013-02-22 @ 20:18:12
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Åh, vill också ha! Ser luftigt och fint ut!

2013-02-22 @ 20:22:11
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Under vårt tak

Hej Maria!

Focaccia är ju så gott :)
Tack för ett fint inlägg och för att du länkar till oss.

Jenny & Magnus


Svar: Ja det är klart!! Ni har många toppenrecept .. Och dessa är så goda!!:)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-05 @ 18:19:25
URL: http://www.blogspot.undervarttak.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0