Paj med lök, palsternacka & ansjovis

 
 
 
Jag var sugen på att göra något Jansson-likt och hittade ett recept hos Under vårt tak som inspirerade mig.
 
Gott på påsk/jul/buffébordet till ex eller bara till en sallad så denna tog jag med mig till mammas påskmiddag idag.
 
 
Gillar sältan i ansjovis väldigt mycket och den smaksatte pajen väldigt bra.
 
 
Jag har också gjort den goda avokadosalladen på beställning av min syster.
 
 
Så här gjorde jag pajen:
 
Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
½ dl sesamfrön
1 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
40 gr smält kokosolja
1 ägg
½ tsk salt
 
Pajfyllning:
2 gula lökar
1 stor palsternacka
1 burk ansjovis
 
Äggstanning:
3 ägg
2 dl kokosmjölk
1 dl riven parmesanost
lite ansjovisspad
 
 
Börja med att mixa mandelmjöl och sesamfrö.
Blanda i övriga ingredienserna till skalet.
Tryck ut degen i en pajform och nagga gärna lite.
Ställ svalt ca 30 min. (Eller förbered dagen innan hit.)
 
Sätt ugnen på 175°.
 
Skiva lök och palsternacka tunt och bryn lite lätt i kokosolja.
Lägg i botten på pajdegen och lägg ansjovis öer.
 
Vispa upp ägg med kokosmjölk och parmesanost.
Slå ner några skedar av spadet från ansjovisen.
 
Häll äggstanningen över lök/palsernacka/ansjovisen.
 
Grädda i mitten av ugnen ca 30 min till stanningen stelnat.
 
 
 
 
 
 
Avokadosalladen
 
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilken härlig paj, såg väldigt god ut :)

2013-03-29 @ 16:17:45
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Mårtenssons kök

We like!

GLAD PÅSK!

Svar: Detsamma till er !! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-29 @ 20:56:38
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Karro

Pajen såg riktigt smarrig ut, trots ansjovisen som jag har svårt för.
Men avokado salladen, en given favorit.
Kram

Svar: Åhh gillar du inte ansjovis, ja denna pajen påminner verkligen om Jansson i smaken. Och jag som älskar just Jansson/ansjovis gillade den skarp! =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-29 @ 20:59:55
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Lana

Mmm...smaskens!
Jättegott med avokadosalladen!
Ha en fortsatt fin påskhelg!
Kram kram
//Lana

Svar: Ja det är min favvosallad!! Och pajen påminner verkligen om Jansson Frestelse i smaken .. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-30 @ 08:37:40
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0