Valnötsbiffar med cole slaw - Raw food

 
 
 
Bara namnet fick mig att bli sugen, valnötsbiffar - visst låter det gott!?
 
Var inte så krångligt alls att göra. Bara man förberett blötläggningen innan så.
Sen torkade jag mina över natten för att de skulle bli lite fastare.
Men de är säkert lika goda utan det .. jag gillar dock när det är lite mer att "tugga" i.
Torkningen gjorde dem lite mörkare i färgen med, var lite "blekare" innan.
 
Jag testade även att göra en raw cole slow där jag hade
strimlad vitkål som jag blandade med Raw sour creme & lite extra äppelcidervinäger.
Lite salt och peppar sen klart, godare om den får stå en stund.
Mums så gott .. (Får man säga så om sig egen mat .!!?? ;)
 
Passade bra till biffarna - mycket smakrikt och krispigt.
 
 
Så här gjorde jag biffarna.
 
Valnötsbiffar
2-3 port
 
3,5 dl valnötter (blötlagda 2 timmar)
1 stor morot
1 dl champinjoner
1 rödlök
1 dl basilika
1 soltorkad tomat
örtsalt (jag har Voltaires eldiga)
chili
 
Riv moroten fint och mixa med nötter och champinjoner.
Finhacka rödlöken, den soltorkade tomaten och kör ner dem tillsammans med kryddorna.
Smaka av smeten om det behövs mer kryddning.
 
Forma biffar och antingen ha dem som de är eller torka i ugnen på ca 42° några timmar.
Jag hade mina inne i ugnen ca 6 timmar.
 
Jag hade cole slow (se ovan) och hoummus  till.
 
 
 
 
 
 
Hoummus
 
 
Cole slow
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vilket spännande recept, gillas av mig då jag knappt äter kött! Gillar även att biffarna bestod av bla nötter, inte så vanligt :)

2013-03-22 @ 19:39:42
URL: http://bakasockerfritt.se
Postat av: Catharina

Klart du får säga mums och din egna mat! Det gör jag ofta :D
Ser fräscht ut! Ska kolla igenom en del av dina rawfood recept sen när jag orkar!

Ha en underbar helg!
Kram C <3

2013-03-22 @ 20:23:36
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Anna

Härliga recept! Tråkigt med dina benhinnor men vi kommer tillbaka starkare än någonsin!

2013-03-23 @ 08:56:28
URL: http://www.annakutar.blogspot.se
Postat av: Rund är också en form!

Klart som tusan att man får vara glad och stolt över sig själv och sina kunskaper! :-D
Låter jättegott!!

2013-03-23 @ 09:15:57
URL: http://rundarocksaenform.wordpress.com
Postat av: Lana

Så spännande recept! Måste också prova nångång göra dessa smarriga biffar! Gott!
Ha en fin lördag!
Kram kram
//Lana

2013-03-23 @ 13:14:58
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0