Mejerifri pasta / tunnbröd

  
 
 
 
Har tidigare gjort LCHF-pasta  som jag gillar men den innehåller ju mejeri som jag försöker undvika.
Lana har gjort en variant som är helt mejerifri så jag testade hennes recept.
Blev toppen..
 
Perfekt som lasagneplattor, tagliatelle eller som tunnbröd
 
Jag har köpt "ugnsdukar" dvs bakplåtspapper som är non-stickbehandlade som jag haft länge.
Diskar och använder om & om igen,  de är perfekta att använda här.
 
 
 Så här gjorde jag:
 
4 ägg
1 dl vatten
0,5 dl fiberhusk
2 msk kokosnötsmjöl
1 tsk salt

Gör så här:
 
Sätt ugnen på 125°.
 
Vispa ihop ägg och vatten i en bunke och vispa sen
ner de torra ingredienserna till en jämn smet.
 
Låt smeten svälla i 10 minuter. Vispa sedan ihop degen igen.

Dela gärna degen i två delar till två plåtar.
 Bred ut degen på bakplåtspapper (gärna de non-stickbehandlade)  
och lägg ett nytt papper över och kavla försiktigt ut åt alla kanter. 
 
Grädda i ca 10 minuter med bakplåtspappret på.
 
Ta ut plåten och dra försiktigt bort bakplåtspappret.
Klipp eller skär sen pastan/tunnbrödet valfri form.
 
 
 
 
Det är smidigt att jobba med så vika dubbelt eller tredubbelt går bra.
Blir lättare att få tunn taglietelle då!!
 
 
Här med köttfärsås...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Terese

Måste testas. :)

2013-05-06 @ 13:08:40
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Mums, vad gott! jag har bara gjort en variant med färskost i, och det är alltid kul med nya recept!

Svar: Jag har också gjort den med färskost i och den är jättegod. Men gick bra att göra den helt mjölkfri med. Jag saknar inte "pasta" alls efter att ha testat dessa alternativ. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-06 @ 14:56:17
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: Lina

Känns som ett recept för mig! :)

Jag är utbildad core, easy line, indoor walking och spinn instruktör. Just nu är det spinn och ska börja ha easy line klasser igen. Känns helt fantastiskt bra med jobbet! :)

2013-05-07 @ 05:21:31
URL: http://cyklingminpassion.blogspot.com
Postat av: Lana

Oh, vad kul att du blev nöjd med det receptet! Ska nu göra en stor sats med pasta! Och frysa in! :)
Var köpte du de här "ugnsdukar"?
Ha en toppen dag!
Kramar!
//Lana

Svar: På vanliga Ica, finns absolut på större varuhus. Har även köpt ¨på vanlig marknad en gång, de var lite kraftigare. Smidigt att frysa in så man "alltid" har. Fast jag tycker det går ganska fort att göra, nu när man gjort det några gånger tänker man inte på "jobbet" . =)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-07 @ 09:11:20
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Jag gillar Lanas pasta, har gjort den flera gånger. :-)

2013-05-09 @ 21:59:37
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0