Vegetarisk grekisk paj med den goda pajbotten

 
 
Igår var jag på den traditionella kräftskivan vi har hos goda vännerna.
De gjorde en god Västerbottenpaj och jag bidrog med ytterligare en paj som vi hade till kräftorna.  
Det blev den jag kallar "grekisk" en vegetarisk variant med fetaost, paprika, rödlök, tomater och oliver.
 
 
Här är grundreceptet på den pajbotten jag gjort de senaste åren. Älskar den !
Helt glutenfri, blir sådär knaprig och god.  Är dessutom lätt att göra i matberedare.
 
Fyllningen går ju att variera i massor, jag gillar mycket denna vegetariska fyllningen
men väldigt god med ex. kyckling, köttfärs, rökt lax, räkor, kräftstjärtar eller vad man gillar.
 
 
Pajbotten:
 
2½ dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
½ dl sesamfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
50 gr smör
1 ägg
ev. 1-2 msk vatten
 

Sätt ugnen på 200 °.

 

 Mixa ihop mandelmjöl, kokosnötsmjöl, sesamfrön och pofiber några minuter. 

 

Tillsätt de övriga ingredienserna och kör till en deg.
Kavla ut och lägg i en pajform. Eller tryck ut med fuktiga händer. 

 

Nagga botten och låt den stå svalt ca 30 minuter. (Förbered gärna och låt stå i kylen över natten) . 

 

Grädda sen pajskalet i 7-8 minuter tills det börjar få färg.

 

 

Lägg på fyllningen:

150 gr fetaost i tärningar
½ -1  strimlad rödlök
1 strimlad paprika (gul/röd)
ca15-20 oliver
halverade körsbärstomater
hackad basilka
 
 
Äggstanning:
 
3 ägg
3 dl grädde eller creme fraiche (går att blanda)
3 dl riven ost
svartpeppar
 
Vispa ihop äggstanningen och häll över.
 
 
Grädda i 200° i ca 25-30 minuter till stanningen "stannat".
 
 
 
 
Tyvärr blev det inga foton tagna igår på pajen men bjuder däremot på min "instabild" från kvällen.
Det enda fotot jag tog ...
 
 
 

 


Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Jag åt kräftor i fredags, det är så gott! Pajen lät som en paj i min stil. Mums!

2014-08-10 @ 15:33:18
URL: http://bakasockerfritt.se
Postat av: Karro

Det är ju så gott med paj, och kräftor med för den delen.
Kram

2014-08-11 @ 11:41:52
URL: http://livskraft1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0